Å så några spretiga tankar från Getingedalen

Jag vet. Jag har inte skrivit något vettigt på länge. Inspirationen tröt helt enkelt. Men idag fick jag en lucka. En typisk blogg-lucka. Jag står i en telefonkö som aldrig verkar ta slut samtidigt som jag har två limpor på jäsning. Två toftare. Att gå ut i verkstan är korkat. Jag hinner inte dra igång någonting. Och förmodligen skulle jag komma fram i telefonkön lagom tills jag har geggat ner mig ordentligt.

Förmiddagen denna ljuvliga måndag tillbringade jag i trädgården tillsammans med G. Vi har röjt byggmaterial som ligger lite slarvigt utspritt över hela tomten och tagit hand om ris och grenar och byggt på vår valborgshög. Valborgshög nummer två. Den första, och största, tuttade vi på en kväll i förra veckan. Helt plötsligt infann sig det perfekta vädret och tillfället för en brasa. Men det finns mer att elda. Oh yes.

Vårspår



Om två veckor är det vårmarknad och jag ska sälja krukor förstås. Fast jag är ovanligt lugn inför detta. Jag har ett litet lager som kommer att räcka. Så jag drejar lugnt vidare på mina nya idéer. Dessutom har jag äntligen etablerat mig på allvar på Fröjds Hantverk på Lövstagatan. Jag prioriterar dem och tillverkar sådant som de vill ha i första hand.

Vi bygger vidare på verksta'n. Det går naturligtvis ganska sakta då vi inte ses så ofta och det är många moment som kräver två personer. Men vi stressar inte över det. Det finns ingen dead line och vi gör så gott vi kan. Dessutom är det fortfarande väldigt roligt. Fast det är en aning frustrerande att bygga en hel dag och inte se någon skillnad efteråt. Jo, vi kanske ser skillnad men andra gör det definitivt inte. Lockläkt syns om man tittar noga men takfotsbrädor, vindskivor och innertaksreglar upptäcker man inte i första taget. Om än alls. Fast vi vet att det går framåt och det räcker ju.

Eftersom jag är den jordnära typen så håller jag mig till arbetsuppgifterna på marken.



Det tog bara ett par dagar efter att jag hade fått min nya tjusiga kamera så hade G köpt ett bättre objektiv till den. Visst ville jag också ha ett bättre objektiv, det som ingår kommer man inte så långt med, men jag hade tänkt att sondera marknaden, kolla med fotograf-syrran och avvakta ett bra pris men det pallade inte Mr Ivrig. Men jag är nöjd. För det är ju så kul med en bra kamera...

Räkna fräknar



Jag tog ledigt förra fredagen. Jag behövde ny lera och närmaste återförsäljare finns i Strängnäs. Han har typiskt nog stängt på måndagar, min lerdag, men vi passade på att göra en dagsutflykt i Sörmland och tittade på hällristningar, vacker natur, slott och pittoreska städer. Kvalitet.

Min familj vid Sigurdristningen

 

Ledig = lycklig



Dagen efter satte jag mig på en buss till Stockholm för att hälsa på vännerna i Finnboda. Där ägnade vi oss åt allt annat än natur och kultur men variation är ett av mina motton. Hard core shopping, fyra restaurangbesök, etnoklubbande med sura drinkar och sen hemkomst. Skitkul helt enkelt. Bland annat åt vi på Babajan, ett ekologiskt etnoställe med bra musik och spännande öl. De hade dessutom mitt absoluta favoritvin på listan, Il Nostro. Ekologiskt, billigt (55 spänn på Systembolaget) och skitgott.

Bra bärs

 

Finnboda finest

 

Konstig konfektionsbransch.

Jag kommer hem med plagg från storlek S till XXL och båda sitter bra på mig.




Semesterplanerna börjar ta form. Våra lediga veckor är inte längre ett frågetecken och igår köpte vi flygbiljetter till USA. Den 15 juli flyger vi över Atlanten för att besöka syrran och the big J. Detta ser vi storligen fram emot!

Mina föräldrar är där just nu. De skulle ha åkt redan för en vecka sedan men vi vet ju alla varför det inte har gått några flyg. Skönt att vara pensionär i ett sådant läge. Inga tider att passa, inget att stressa upp sig över, ingen uttagen semester som går till spillo. Skönt att vara pensionär i alla lägen förresten.

G letar utbildning. Det gjorde han redan för två år sedan men på grund av olika omständigheter blev det inget av den gången. Nu är det dags igen. Det är liksom lite bråttom för den här killen. Det finns regler för studiemedel och hur sent i livet man får söka sådana. Tack och lov har han hittat intressanta utbildningar i Närke den här gången. För två år sedan höll jag på att förlora honom till Skåne vilket kändes vansinnigt långt bort. Utbildningarna kanske inte håller lika hög intressefaktor som förra gången, då han höll på att bli arborist, men det känns som om det är tillräckligt spännande. Han kommer framför allt att söka lokförarutbildning men även biogasteknik. Två framtidsyrken med hög potetial.

Är det förändringens vindar som blåser runt knuten?



Jag är skitpeppad. Kanske till och med mer peppad än honom men jag tror att lite plugg och omväxling skulle göra honom gott. Och det som gör honom gott gynnar även mig. Det kommer att bli knapert i kassan då studiemedlen är dåliga, nästan lika dåliga som för 20 år sedan då jag började plugga, men det är värt det. Vi kommer att klara oss. Vi behöver inte köpa exklusiva vinlådor, prenumerera på fyra trädgårds- och inredningstidningar och amortera stenhårt. Nej, det finns mycket vi kan dra in på. Jag dricker så gärna Il Nostro.

Gammalt uppåttjack



SJ hörde slutligen av sig!



Kommentarer
Postat av: Linda

Å så mycket trevlig information and bra bilder. Och jag skrattade högt åt blomstercheckarna. Tack så jä-la mycket. Lycka till med ordern till Fröjds. Vi gläder oss mycket åt att nån i vår nära omgivning kan äntligen förena hobby med paycheck, nytta med nöje.



Hittade en granne med rabarber på en av våra promenader i Clintondale. Där kan vi palla till fågelbad. Var på culinary institute of america idag och käkade lunch. Dit åker vi i Juli igen - ni kommer digga det tror jag.



Nu ska vi sova, di gamle däruppe och vi här nere.



Kram kram !!!!

2010-04-27 @ 03:40:55
Postat av: Karin

Jag är sjukt nyfiken på vad du köpte för blomster! :)

2010-05-08 @ 10:13:22
URL: http://incredibleheebiejeebies.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0