Systrarna Tofts limpa

Egentligen är jag inget fan av att knåda deg men det här brödet är ljuvt nog att vara värt mödan. Receptet kommer från mamma som i sin tur fick det av en kompis. Jag har bara gjort några pyttesmå ändringar för att det skulle bli perfekt enligt mig. Har provbakat två gånger med olika jästider och det blev jättegott vid båda tillfällena.

En stor limpa eller två små

1,5 dl grovt rågmjöl
1,5 dl linfrö
1 dl solroskärnor
1 dl vetekli
2 msk olivolja
2 msk salt


Dessa ingredienser blandas (och skållas) med 4 dl kokhett vatten. Låt stå en timme.

50 g jäst rörs sedan ut i 3,5 dl fingervarmt vatten. Blanda med den skållade röran. Blanda sedan i 1 liter vetemjöl och arbeta ihop till en deg. Låt degen jäsa minst tre timmar eller över natten.

Knåda degen med cirka 2 dl vetemjöl. Platta ut den till en fyrkant och rulla ihop som en rulltårta. Jäs på plåt i 30 minuter. Grädda i 40 minuter i 225 grader (180 grader i min ugn). Låt kallna utan bakduk.

Limpan ska inte förvaras i påse utan ställas med snittytan ner mot skärbrädan. Eventuellt kan brödet lindas in i en handduk. Den tjocka skorpan håller brödet mjukt och saftigt inuti.

Kommentarer
Postat av: Linda

Jaha då ska jag baka ikväll var det tänkt. Det blir den här för den ska ju vara foolproof eller hur? När jag skållar låter jag det bara ligga i blöt då? Suger det upp vattnet och så kör man med den geggan? Jag har fått ordet "skålla" om bakfoten och tror det har med skal att göra men mina solrosfrön ha inga skal. Jag och grannen Elizabeth har pratat jäst (vi har äntligen blivit. provsmakare för Gunk Haus. Häromdan var det chocolate filled pretzels. Yum. Fast James har sagt att han är den sämsta provsmakaren i världen för han har aldrig stoppat nåt i munnen han inte tyckte om utan hans enda kommentar kommer vara "Will you be serving it by the dozen?") så jäst ja hon säger att jäst är jäst så jag provar limpan med här jäst först och ser hur resultatet blir. Ok. Hoppar på tåget nu. Kram

2010-02-16 @ 20:32:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0