Gröt complete och sylt utan socker

Egentligen vill jag äta gröt till frukost varje dag men jag är för lat och sover hellre fem minuter längre. Nu råkade jag snubbla över ett grötrecept som inte bara är vansinnigt nyttigt utan som går att koka i förväg. Man gör en sats på söndagkvällen som man sedan äter av resten av veckan. Helt i min smak!

1 dl rågflingor
1 dl hel korn
1 dl hel dinkel
1 dl havregryn (fiberhavregryn kanske?)
8 dl vatten
1-2 tsk salt
4-5 dl mjölk

Koka ihop alla gryn med vatten och salt under lock. När allt vatten har kokat in så tillsätt mjölk, rör om och låt koka upp. Man får hålla lite koll eftersom mjölk gärna ställer till det... Tag av kastrullen från plattan, sätt på locket och låt gröten svälla ett par timmar.

Till frukost tar man en portion gröt, blandar med en liten skvätt mjölk och värmer i kastrull (eller gud förbjude i microvågsugn). Servera med mjölk och nedanstående SYLT!


SYLT UTAN SOCKER


I den här sylten ingår det ingredienser med mycket fruktsocker och därför behövs inget annat sötningsmedel.

400 g torkad frukt
1/2 liter äppelmust/vatten
1 kanelstång
1 vaniljstång

Fintärna den torkade frukten. Dela och skrapa ur vaniljstången. Småkoka frukt, kanel, vätska, vaniljfrö och stång till simmig, syltig konsistens. Slå på burk och låt svalna i kyl.

Värsta frullen!

Nykokt sylt utan socker


Kommentarer
Postat av: Anonym

Låter mycket nyttigt. Tror jag ska flytta in hos dig ett par dagar och äta bara nyttigt! fniss, skojar bara men du är så duktig med alla dina goda recept.

2011-03-09 @ 13:25:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0