Semestervecka 6

Måndag 25 juli
Försöker sova så länge som möjligt. Det ska ju vara så bra med vila. Klockan 11 måste jag ändå gå upp. Kan inte ligga längre. Gizmo är rastlös. Han är redan ute i trädgården och grejar. Jag håller ett helt annat tempo. Fast det är svårt att vila. Det blir ändå en del gjort fast inte av den tyngre sorten. Bakar tre limpor, gör färskost och viker tvätt. Vill vara ute en stund så jag vattnar i växthuset och planterar 20 perenner från Norrland. Gizmo har ägnat sig åt plantering av de finska klotpilarna och sen snyggar han till de före detta rabatterna. Vackert!

Därefter tar vi oss an stolpen. Eller flaggstången. Eller vad det nu är. Den som ska stå i mitten i cirkeln. Den som ska hålla upp linorna som vildvinet ska klättra på. Det går lättare än jag tänkt men det är inte klart på långa vägar. Stolpen ska gjutas fast i marken. Nu hålls den på plats av tre snubbelstörar. Idun behöver röra på sig och jag föreslår att vi åker en kilometer nerför backen eftersom det brukar växa kantareller där. Vi plockar en liter och sen är hunden nöjd. Och jag är helt färdig. Även om jag mår bättre idag så är jag långt ifrån frisk. Den onda kroppen har decimerats till onda öron. Och febern kommer och går. Till kvällen blir det svamprensning och en helknäpp grekisk film, Dogtooth. Fast jag kan rekommendera den.

Finsk snygging

 

Stången kolas för den rätta svärtan

 

Mer mast än stång

 

Kantarellplockerska

 

Skogens GULD!

 


Tisdag 26 juli
Mår bättre idag. Vädret verkar bli underbart. Vågar hänga tvätten ute. Binder upp framtunga bondbönor. Skördar en rekordstor japansk rädisa. Förmodligen träig. Följer med Gizmo till farbror doktorn. Han tyckte att det var hög tid för Gizmo att sluta röka. Nähä? Hem och byta till trädgårdsoutfiten. Gizmo klipper gräs och jag gräver bort de sista perennerna. Halleluja! Sen snyggar vi till de före detta rabatterna och sår gräs. Jag skördar all japansk komatsuna innan den går i blom och hinner skölja, förvälla och frysa en del av det samma dag. Middagen innehåller också en del av den riktigt välsmakande grönsaken. Ungefär som att tillreda mangold fast lite annorlunda i smaken.

Vi inventerar förrådet av saft och kliar oss i skallen i en stund. Ska vi verkligen koka mer saft när källaren är full av förra årets produktion? Fast samtidigt måste vinbär och krusbär plockas NU. Och lingonen som har legat i frysen sedan 2009... vad ska vi göra av dem? Det blir ett snabbt rådslag och vi kommer nog fram till den bästa lösningen. Det känns helt fel att låta bär och frukter förgås. Hallonen plockar jag också av. Iallafall de som jag kommer åt utan att bli bränd av nässlorna. Eller de som trillar ner på marken av sig själv eftersom de är såååå redo att plockas.

Till kvällen tar vi en promenad till Kalltjärn och nakendoppar oss. Sjön ligger spegelblank och vattnet är som bomull. Hunden får sitt pinnbehov tillfredsställt och vi ser inte en enda orm. Vi avslutar dagen med film.


Alla gamla perenner är flyttade nu!


Japansk storlek


Förvälld komatsuna får torka till


Mer hallon åt folket!

Onsdag 27 juli

Efter den obligatoriska sovmorgonen så fortsätter jag med komatsunan och det tar åtskilliga timmar. Frysen fylls. Plockar ur 4 kilo och två år gamla lingon och kokar sylt på dem. Vänder ryggen till och det kokar över. Vi sanerar köket i en timma. Saften har missfärgat flera av våra vita skåluckor och lådfronter till en besvärande lila nyans, golvsocklar och spishäll måste lyftas bort. Vilken mess! Men faktum är att några droppar klorin får bort missfärgningen och tillsammans lyckas vi återställa köket till dess ursprung. Gizmo klipper fruktträd och gräs. Vi skördar körsbär, vitlök, morötter och sockerärter. Funderar på vart vi ska installera humlelunden och plantera silverpilen. Konstaterar att krusbär och vinbär måste plockas av. Och vad ska vi göra av dem då? Klurar över om björnbärsbusken verkligen måste vara så stor och taggig? Bären sitter ju inte på de där långa otrevliga spröten som man river sig på. Middag och två filmer.

Yoghurt med körsbär = GOTT

 

Vitlök på tork i car porten.

(Klen skörd i år. Dåligt med näring i vitlökslandet.)

 

Dagens lunch: svampmacka (ni ser väl mackan?)



Torsdag 28 juli
Sover ut och förbereder middagen som vi ska bjuda mina föräldrar på senare idag. Gör egen pesto på egen basilika. Gör gnocchi på grannens ägg. Bakar morotskaka på hemodlade rötter. Fixar bruschetta på bröd från Getingedalen. Och så lite vitlöksstekt komatsuna på det. Äntligen kommer det lite regn. Vårt nysådda gräs, ja hela vår trädgård, behöver det efter de senaste dagarnas värmebölja. Resten av dagen umgås vi med mina föräldrar, ser Ernst och säger hej då. Dagen avslutas i vanlig ordning med film.


Fredag 29 juli
Hela släkten samlas för att hjälpa mormor med flytten. Efteråt är det samling på Flugis för lite omladdning innan vi tar oss till stan för ett restaurangbesök. Lön, fredag, semester och ett helskotta vackert väder gör att stan är överfull med folk. Varenda uteservering och verandra är packad av lättklädda semestersvenskar. Vi får ändå bord utanför Strömpis och äter en helt okej middag. Innanför pågår allsången, örebroarnas senaste fredagsnöje på somrarna. Vansinnigt populärt. Strömmen av folk är oändlig. Efter restaurangbesöket är det meningen att vi ska efterfesta på Flugis men då lackar jag ur på delar av släkten och väljer att åka hem istället. Tur att Gizmo hade valt att vara nykter så att han kan köra hem oss till lugnet i Getingedalen. Och tur att jag har en sådan fantastisk mamma.


Lördag 30 juli
Dagen börjar långsamt men tempot ökar allt eftersom. Jag tänker på mamma som inte förtjänade att bli ledsen igår. Vi snickrar en Ernst-kruka, kör med grästrimmer, packar keramikugnen, snickrar en hylla och river upp golvet i gamla verksta'n/gästrummet. Det ska bli nytt-nytt-nytt! Vattnar på våra växter då det varma och otroligt härliga sommarvädret håller i sig. Dessutom har knotten sagt adjö för i år så kvällarna är gudomliga. Vi skördar det vi behöver till kvällens middag och avslutar i vanlig ordning med en film. Den här kvällen såg vi Sahras nyckel och den tycker jag att ni ska se!

En Ernst-kruka åt kaprifolen

 

Lila blomkål till kvällens gryta

 

Golvet i gamla verksta'n åkte ut och därmed upphör gamla verksta'n att existera.

Låt mig presentera GÄSTRUMMET!



Söndag 31 juli
Sista semesterdagen. Istället för att sörja att jag ska jobba ett helt år till så tänker jag att Imorgon ska jag iväg och jobba några timmar, sedan ska jag fortsätta leva semesterliv i Getingedalen som om inget har hänt. Dessutom har ju jag ett jobb som mjukstartar. Jag har skrivit det förut men det är värt att repetera. Iallafall för mig själv. Det stora rycket kommer inte förrän i mitten av augusti när lärarna kommer tillbaka och det ska planeras för terminen. Lagom till dess går jag åter ner till fyradagarsvecka. Nåväl, idag började vi med en tripp till Byggmax för lite virke. Gästrummet ska få nytt golv med nya reglar. Isoleras dessutom. Förutom snickrandet av detta hann jag måla färdigt min hylla som ska sitta utanför entrén till butiken, tvätta och hänga två maskiner, kärna ur två liter körsbär och plocka fem liter vita vinbär. Vad jag nu ska ha dem till. Vi vattnar odlingarna. Lite regn tack! Åtminstone så att vattentunnorna fylls. Gizmo gör en rekordgod greksallad till kvällen. TV och sen är det slut på juli och det roliga. God natt.

Nya golvreglarna sitter tätare och är betydligt kraftigare. Bort med svajet.

(På undersidan sitter brädor för att vi ska kunna lägga

skivor i botten och hålla upp isoleringen från marken)

 

De första två sektionerna har fått bottenskiva, byggpapp och isolering.

 

Fägring i en vas


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hur f-n orkar du och hinner? Blir helt matt av allt jag läser och måste nog vila mig en stund. Hur ska din hälsa må när du inte kan vila en enda dag utan far som en annan joka perka, fniss? Tror jag bara är avis på all energi du har. Själv funderar jag på hur dagen ska gå i dag då. Vad kan jag och vill jag göra, har lust med? Sitta vid datorn i det fina vädret, golfa eller bara ligga och lösa korsord.

Alla måsten som packa upp efter Malmö, tvätta, fylla på kylskåpet, ta reda på vad det är som inte luktar gott i hallen osv osv.det finns kvar om ingen annan gör det åt mig, fniss.

Har en hel kasse fylld av tyger och garn från S&S att ta itu med men det finns också kvar.

Njut av dagen efter jobbet.

Kram Heidi

2011-08-01 @ 11:15:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0