Semestervecka 5

Måndag 18 juli
Ingen vidare väderdag. Långsam härlig frukost. Det blir en biltur i Örnsköldsvik med 10 ärenden på listan. Sen åker vi hem och hackar tacofyllning för 11 personer. Lite bönsallad, lite guacamole, lite böndip. Detta packas i 28 olika skålar och sen åker vi till vännerna på Värns och deras vackert belägna sommarstuga. Klassisk fiskebod med doft av tång och tjära. Regn och rusk ute men en härlig middag inne som följdes av ett oförglömligt parti 80-tals-TP. Röd flagg på formel ett-banan betyder väl mötande trafik? Eller var det vägarbete kanske?

Thomas på Värns

 

Tacos på Värns

 

Bäst på 80-tals-TP!

 

Utan tvekan världens bästa Camilla

 

2 x Tequlia

 

Sluttiden var inte barnvänlig



Tisdag 19 juli
Väderomslag! Hur vackert som helst och efter frukosten blir det jogging för vissa följt av brygghäng för samtliga. Lite lunch baserad på rester och sen gör vi en utflykt till samtliga handelsträdgårdar i Örnsköldsvik. Vår önskan. Kan det växa i Norrland så kan det växa i Getingedalen. Vi botaniserar på tre olika ställen och blir inte besvikna, vare sig på priser eller utbud. Dessvärre är det kontanter som gäller så vi ställer undan några plantor och har för avsikt att komma tillbaka imorgon. På hemmaplan blir det rosévin, indisk middag, Strawberry Daiquiri, lagning av bryggan, gruppfotografering, porslinsdiskussion, avmaskning av katt (Jo man måste vara en hel klan för att få i Sundström ett piller) och utklassning i Gin Rummy. Innan nattningsritualen lägger vi upp en strategi för morgondagen. Den sista innan avresedagen.

Slödag även för de fyrbenta

 

Tequila går inte långt från Maja

 

Störst och minst i Paddal

 

Valrossar på bryggan

 

Alla utom två

 

This is Paddal (och en förbannat snygg Cava)



Onsdag 20 juli
Äter en snabb frukost efter uppvaknandet. Väntar inte på någon annan. Vädret är vackrare än utlovat och det ser ut att bli en fantastiskt dag. Igen. Åker och tar ut kontanter och sen direkt till Harald Bylunds Handelsträdgård för att hämta de finska klotpilarna och köpa diverse andra prisvärda och härdiga perenner. Hem till gänget i Paddal som vid det här laget har vaknat, ätit frukost och tagit ställning till dagens val; utflykt eller brygghäng på hemmaplan? Utflyktsgänget blir tre till antalet och börjar med fem mils resa söderut till Ullånger och Höga Kusten Expo. När det vankas konst och hantverk vet man aldrig vilken nivå kvalitén kommer att ligga på men idag blir vi glatt överraskade. Jättefina saker, välgjort hantverk av skickliga konstnärer. KUL! Bilen rullar sedan vidare till Villa Fraxinus, halvvägs till Nordingrå. Där blir vi också glatt överraskade av den fantastiska trädgården, tomten, husen och miljön. En lagom lång rundvandring avslutas med lunch i trädgårdsrestaurangen vid bästa bordet.

Vi kör vidare ut mot kusten och Rotsidan men tillåter oss att stanna på allt som ser spännande ut. Vi tittar in hos Keramik-Stina, njuter av den höga-kusten-specifika naturen, häpnas av Farfarsgården och passerar Mannaminne utan att gå in. Den finflikiga kusten genererar många smala vikar, höga berg och vackra dalgångar. Små fiskelägen smyger bakom krökarna och slutligen når vi Rotsidan. 500 meters promenad och så kommer vi fram till en fantastisk klippmiljö. Vi är knappast ensamma men kan ändå se skönheten i platsen. Vi börjar bli nöjda med vår utflykt och åker sakteligen tillbaka. Vi gör en avstickare till fiskeläget och campinghelvetet Barsta men går aldrig ur bilen och sen gör vi ett stopp vid Gårdsbutiken i Själand. Kanske inte vad vi hade väntat oss men naturen runtomkring är härlig. Vi stannar i Bjästa och handlar lite mat men vi glömmer att be dem skämmas. Hemmagänget har fixat middagen så vi behöver bara sätta oss vid dukat bord. Det blir hemlagad pizza, chianti och vinbärskaka. Annelies föräldrar tittar förbi på en kaffe men de ska även hämta Annelie och Greta. Vi tar avsked av dem eftersom vi inte kommer att ses mer den här gången. Naturligtvis känns det sorgligt men vi har flera tillfällen att se fram emot, inte minst New York i april. Vi som är kvar i Paddal spelar Gin rummy med Queens of the Stone Age i bakgrunden. Slow talk om löpning och det börjar kännas att vi ska åka hem imorgon.

Vackert på Villa Fraxinus

 

Stormtrivs på Villa Fraxinus

 

Mitt trevliga utflyktssällskap

 

Älskling, Villa Fraxinus är till salu... ska vi slå till?

 

Lunch på Fraxinus

 

Rotsidan

 

Majas vinbärskaka - ja tack!

 

Torsdag 21 juli

Ett sista morgondopp i Bäckfjärden. Långsam frukost. Packar i slow motion. Avsked. Hej då Paddal och Norrland. Vi kommer garanterat tillbaka. Vi turas om att köra söderut. Bilen är förvandlad till en rullande djungel. Full av träd och växter. Vi ser inte varandra på åtta timmar. Lyssnar intensivt på Sara Stridsbergs sommarprat och gillar det. Tar vägen via Örebro för att hämta hunden, handla lite livsmedel och köpa med oss indisk middag. I Getingedalen har det växt men vi tittar inte närmare på det utan packar ur, äter och slappar framför TVn. Somnar i våra egna sängar för första gången på länge.


Fredag 22 juli
Vaknar av slagregn mot fönstret. Ligger kvar i sängen och kollar Ernst på TV4 play i iPhonen. Frukost och diskning av alla nya saker vi har köpt och fått. En mindre omstrukturering på hyllorna i köket och matrummet. Ska vi kanske passa på att rensa ut lite samtidigt? Börjar så sakteliga att förbereda tripp till stan. Inhandling av diverse byggmaterial för den stundande veckans projekt.

Får följande mail från mamma:
Här kommer ett litet bidrag som eventuellt kan användas till nästa veckas blogg: För att få behålla våra fina körsbär så har det satts upp diverse färgglada plastpåsar i trädet. Jag försökte då förklara för Matts hur "fin" Ernsts fågelskrämma var men jag måste ha misslyckats fullständigt (jag gjorde till och med en mycket enkel skiss). Det tog inte många minuter (!) så dök han upp i sovrummet, där jag har tillbringat större delen av den senaste tiden, och sa: Den blev bra, det var nästan så jag blev rädd själv!

Efter inköpsrundan åker vi raskt hem igen för att hinna lite arbete. Gizmo snickrar på fasaden och jag rensar ogräs, binder upp växter och skördar vår blommande spenat. Sen ska denna sköljas, förvällas, torkas och frysas. Detta är anledningen till att vi åt middag 22.45... Den lilla antydan till halsont som jag vaknade med i morse har utvecklats till en förkylning och jag bestämmer mig för att inte ge mig ut på den inplanerade båtturen imorgon. Vi ser TV och får kännedom om tragedin i Norge innan vi somnar.

Spenatberg



Lördag 23 juli
Mår apa när jag vaknar. Försöker somna om och hoppas på att förkylningen ska vara över när jag vaknar nästa gång. Icke. Feber? Tragedin i Norge har växt. Fruktansvärt. Ösregn ute. Frukost. Norge-TV. Lätt hängig. Kollar keramikvideos på datorn. Vädret blir bättre. Börjar planera för färden till Vinön. Logistik på hög nivå när den ena ska åka båt och den andra tar bilen. Hade behövt hjälp av Krånglegårds. Kommer på i sista minuten att jag ska provstarta min bil innan Gizmo åker så att den verkligen rullar.

Icke.

Mekar. Startkablar. Startar. Tack och hej! Vi ses sen! Sen dör bilen igen. Ringer Gizmo som är 10 minuter bort. Först måste han åka genom landet som icke är innan jag får kontakt. Han vänder. Sur. Och sen. Mekar. Bilen startar! Gizmo hittar felet och konstaterar att vi måste meka bil i veckan. Han åker igen och jag håller tummarna för att den kommer att starta om två timmar igen. Lika ont i halsen fortfarande.

Vilar och åker till Vinön. Vädret har utvecklats till en riktigt varm och vacker sommardag. Parkerar i Hampetorp och tar - liksom många andra - färjan över till Vinön. Väntar vid entrén på Gizmo och gänget som kommer från småbåtshamnen. Ebbot (Soundtrack of our Lives) och Magnus (Weeping Willows) kör någon slags coverkonsert. Kvalitén är hög men låtvalet är så där. Publiken känns som en firmafest och stämningen är emellanåt allsångsartad. Jag vet inte vad jag tycker. Länge spelar de dessutom. Klockan 23.15 måste jag lämna värdshuset för att inte missa sista färjan tillbaka till fastlandet så jag jag lämnar min sambo och mina vänner som ska åka med Jannes båt tillbaka till Örebro.

Ebbot och Magnus



Bilen startar fint och min resa tillbaka till Getingedalen går felfritt. Det är allt annat än vad man kan säga om min sambos hemfärd.

Klockan 02.00 pratar vi med varandra. Då lämnar även de värdshuset och konserten som fortfarande pågår (De började 20.00!) men i en något svamligare form och med decimerad orkester. Gizmo har bstämt sig för att bo i Jannes båt i natt och köra hem till Getingedalen på söndag morgon. Det känns bra men min enda tydliga önskan är att han verkligen känner efter så att han är helt nykter när han kör. Dessutom ber jag honom ringa när de är tillbaka i Örebro så att jag vet att allt har gått bra. Det borde bli vid halv fem-snåret.

Mycket riktigt, halv fem ringer telefonen och jag känner mig lugn redan innan jag har svarat. Det är dock en trött, blöt och lätt skakad Gizmo som ringer. Båten har sprungit läck under resan och vattenfylldes alltmer. Medans en hade styrt in den mot Göksholm hade övriga frenetiskt öst vatten ur båten. När de når land har de vatten till knäna. Men de hann. Och det var en otrolig tur att det skedde i Hemfjärden och inte på Storhjälmaren för där finns det inget att styra in till.

Jag erbjuder min hjälp men de har redan ringt efter skjuts. Båten som Gizmo skulle sova i är vattenfylld och uppdragen i Göksholm så det alternativet är uteslutet. Jag erbjuder mig att hämta honom men han tackar nej. Det löser sig ändå.

Hur då?

Klockan sju kommer han hem, blöt och svinkall, med egen bil. Och det finns ingen chans i världsrymden att han hade hunnit nyktra till så pass mycket.

Jävlar vad arg jag blev. Och orolig. Idiot! Men allt gick bra.

Allt gick bra.


Söndag 24 juli
Vaknar vid ettiden av förklarliga skäl. Mår pyton. Lätt feber och en obeskrivligt ond hals. Vi är dessutom som förlamade efter nattens incident. Det blir inte många knop gjorda. En liten promenad för hundens skull och vi hittar kantareller förstås. Sen ser vi film på film innan det är sängdags. Vid det här laget har jag ont i kroppen och influensaliknande symptom. Imorgon börjar sista semesterveckan.

Kommentarer
Postat av: Annelie

Stackare som blivit så sjuk! Ogillar starkt! Här har vi haft Diana och Io på besök och Diana tipsade om Skogsnäs och Thomas och jag möttes i samma tanke: nästa sommars utflyktsmål när ni kommer! Berättar mer vid tillfälle. Ta och krya på dig, vännen och tack för den fina dokumentationen! Kramar!

2011-07-25 @ 22:19:11
Postat av: Anonym

Stackare där. Inte kul att vara sjuk och särskillt inte på sommaren och sista semesterveckan. Hoppas du frisknar till snabbt men ta det lugnt så det inte blir långvarigt.

Krya på dig och tack för intressant inlägg.

Kram Heidi

2011-07-26 @ 09:57:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0