Semestervecka 4

Måndag 11 juli
Gizmo kör ytterligare en intensiv jobbvecka och jag ska ha en drejelev från Falun i två dagar. När den första positiva kursdagen är slut och hon har åkt till ett närliggande Bed & Breakfast så flyttar jag lite perenner. Det tar aldrig slut. Mormor och mamma kommer på kortvisit och vi äter torra kakor som är kvar från cafédagen. Vi utbyter grejer och information innan de rullar vidare till nästa kalas. Typiskt pensionärer. Gizmo snickrar vidare på baksidan av uthuset innan vi äter middag och slappar framför TVn.

Tisdag 12 juli
Ytterligare en dag med drejelev. Det känns och går mycket bra. Det kommer en reparatör och tittar på vår märkliga värmepump. Den beter sig nyckfullt men han verkar hitta felet. Innan Gizmo kommer hem unnar jag mig att slappa framför en bra film (Den bästa av mödrar) och sen gör jag ett ryck med lite städning och matlagning.

Onsdag 13 juli
Begravningsdag. Min farbror Olle fick lungcancer och sen gick det fort. Olle har två barn, mina kusiner Åsa och Per-Ola. De är jämngamla med mig och syrran och vi umgicks mycket som barn. Nu träffas vi någon gång per år. Jag åker till Flugis, lämnar Idun och sen samåker vi till Svedvi kyrka utanför Hallstahammar. Begravningen sker i kretsen av de nämaste, en vän till Olle håller ett fint tal, ingen annan orkar. Sen åker vi hem till Åsa för lunch och fika och stämningen blir god, precis som det brukar. Vi pratar om alla roliga minnen vi har av Olle. Pappa har förstås en jobbig dag och tyvärr räcker det inte med alla känslor som uppstår i samband med att man begraver sin bror utan han måste tampas med andra onda krafter också. En riktig energislukare korsar hans väg. Just den här dagen när han hade behövt få säga farväl i lugn och ro.

Tillbaka till Örebro, hjälper mor och far med lite datajobb, hämtar Idun och åker till Jula för att köpa en gigantisk murarbalja. Ernst har inspirerat oss att tillverka ett eget planteringskärl. Gizmo och jag kommer hem ungefär samtidigt. Han snickrar på fasaden tills knotten tar kommandot. Solen gassar och jag konstaterar att våra odlingar är i stort behov av regn. Våra vattningar med slang och kanna räcker snart inte. Det blir mat och VM-fotboll på kvällen och innan vi avslutar dagen inser vi att det är dags att börja förbereda resan till Norrland. Ska vi ha rena kläder måste vi börja tvätta nu och ska gräset klippas måste det bli imorgon för på fredag ska det eventuellt bli regn. Halleluja! Fast sen förstår jag att det är jag som ska klippa gräset. Alltihop. Själv.

Klart tjejen ska ha ett flamingodiadem!

(Åsas dotter Lowa 3,5 år)

 

Mina kusiner P-O och Åsa

 

Nästan hela släkten på samma foto. Inte det enklaste att organisera men här är vi:

Från vänster: pappa, mamma, Kajan, kusinbarn Ida, kusinfru Annika, kusinbarn Ella, kusin Per-Ola,

Åsas hund Emil, kusin Åsa, kusinbarn Lowa, kusinbarn Lucas, kusins sambo Robert.



Torsdag 14 juli

Börjar dagen vid datorn. Getingedalen finns även på facebook nu och det kräver lite administration. Sen klipper jag gräs i hundra timmar. Tar en paus vid datorn, dricker saft och klipper mer gräs. Därpå följer lite ogräsrensning, plantering av klematis i Ernstbaljan och ek- och hasselplantor som vi fick med oss från Väddö. De senare jordslås för senare utplacering. Jag pumpar mitt pyspunkedäck på bilen, vi hjälps åt med att såga och bära brädor till fasaden, Gizmo snickrar och sen ser vi Ernst. Det blir veggoburgare till middag och sen ringer mamma och berättar att hon har fått kristallsjukan.


Fredag 15 juli
Åker till stan för att träffa mormor och några andra släktningar. Mormor ska flytta från sin jättevåning till en etta med sovalkov. Tänk er själva. Mormor är dessutom 95 år gammal och inte mycket till flyttkarl. Det verkar dock inte bli så tungt som min far hade befarat. Dels kommer det en antikhandlare och plockar det mesta, dels har vi anlitat två killar som ska bära möblerna som mormor vill behålla. Pappa tycker att det verkar för bra för att vara sant. Någonstans blir vi lurade fast han har inte räknat ut var.

Hos mormor packar, rensar, slänger, sorterar och plockar jag saker till mig själv. Perra och Anna är också där. Skitväder. Bra för trädgården! Går ett par vändor till mormors nya lägenhet. Hon ska flytta 50 meter och kommer att ha utsikt över sitt gamla hus. Vi fikar. Sen åker vi allihop till Flugis och hälsar på sjuklingen med kristallsjukan. Mer fika. Farsan grottar ner sig i sjukdomsprat och elände. Äter hallon i trädgården tills jag blir mätt och sen hem. Packar ur sakerna jag fick av mormor och sen börjar förberedelserna för norrlandstrippen.

95-åring på väg att flytta

 

28-åring på väg att föröka sig

 

Ronden går i sal 4

 

Lördag 16 juli

Vi sätter väckarklockan för att komma iväg i tid. Packar Volvon för åtta timmars resa. Redan i Fagerstatrakten gör vi ett stopp. Det pågår en bakluckeloppis på en parkeringsplats och hur ofta händer det att man anländer en sådan innan tio på morgonen? När alla fynd fortfarande finns kvar? För så är det. Det dräller av fynd och till skillnad från permanenta loppisar har folk inte vett - eller lust - att ta betalt. Vi handlar vilt och situationen är win-win. Folk vill bli av med sina saker. Höganäskrus, vackra burkar, nybakade bullar, antika köksredskap, böcker, en boll, en bakform, sju remmare och en kasse Gudrun Sjöden-kläder hamnar i vår baklucka. Vi tillbringar en timme i Fagersta.

 

När kontanterna är slut kör vi vidare. Mot Norrland! I Iggesund gör vi nästa stopp. Det är meningen att det ska bli kort. Springer in på macken för att köpa en macka och gå på toa. Det finns verkligen inga mackor utan kött och toakön är jättelång. Vi måste gå över till den lokala och brutalt ocharmiga pizzerian för att köpa någon slags mat. På uteserveringen som ligger 3 meter från E4n sitter traktens trash och dricker stora stark. Vi skyndar därifrån med vår pommes. Innan vi hinner reagera har pizzamannen dränkt dem i E621 pommeskrydda som visserligen smakar okej men som vi helst hade velat slippa. 30 minuter i Iggesund är för mycket.

 

Vi äter samtidigt som vi kör vidare lyssnandes på Ann Petréns sommarprat och allt annat som sänds på P1. Jävla intressant och informativ kanal! Bland annat får jag veta att svenskar har väldigt dålig uppfattning om riskerna med solning jämfört med andra. Strålsäkerhetsmyndigheten skriver väldigt tydligt om detta på sin hemsida. Jag får också veta att allergivänliga raser bland hund och katt är en MYT och hur det egentligen ligger till. Förbannat bra att känna till och hänvisa till när man möter folk som påstår att det handlar om pälsen. Fel, fel, fel. Dessutom får jag en tydlig redogörelse för hur det ligger till i Östersjön och fiskebestånden. Om du läser det här så hoppas jag förstås att du slutar äta fisk över huvud taget. Åtminstone tänker dig väldigt noga för innan du lägger fisk på tallriken.

 

16.45 anländer vi Paddal och bjuds på bubbel vid havet. Sen följer en välkomponerad och sanslöst god middag, vin, planering och prat till läggdags. Vi kryper in i den ombyggda bastun och somnar till havets skvalp.

 

 

Här bor vi!

 

Natt över Bäckfjärden



Söndag 17 juli
När vi vaknar är vädret sagolikt. Ett morgondopp känns obligatoriskt. Huskatten Sundström har lagt upp nattens fångst på bryggan. Thåström underhåller frukoststunden. Får kännedom om de vidriga förhållanden som råder i Conversefabriken i Indonesien och bestämmer mig för att inte köpa några mer Converse förrän detta har förändrats. Jag hoppas att det även gäller DIG. Gizmo och Thomas åker och spelar frisbeegolf medan jag och Annelie tar det väldigt lugnt på hemmaplan. Hittar ett väldigt intressant program på P1 om behåring. Jag kanske kan få lite vatten på min hårkvarn... Middagen består av risotto och grillade grönsaker. Ett parti TP står för kvällens allmänbildning och sen blir det gamla Cure-singlar till sena natta.

Morgondopp från bryggan

 

Godmorgon! Hur många är ni idag?


Projekt 2011


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0