Semestervecka 3

Måndag 4 juli
Den här veckan ska Gizmo jobba. Han har åkt när jag vaknar och kommer hem vid sju på kvällen. Varje dag. Jag packar upp efter två resor. Tvättar. Läser ikapp mig på mailen. Har fått nya anmälningar till drejkurs! Håller butiken öppen och får kunder. Hanterar foton från båda resorna. Pysslar lite i trädgården. Konstaterar att det är väldigt mycket ogräs i trädgårdslanden. Har ingen rensat? På eftermiddagen har jag kurs. Det kommer tre tandläkare och lär sig grunderna i den ädla konsten att glasera keramik. När Gizmo kommer hem blir det middag på egen skörd.

Det gror i våra nya trädgårdsland!

(Anläggningen saknar fortfarande mittstolpe, gruscirkel, klätterrep och toppstjärna)

 

Humleplanta 1 har nått toppen!

 

Nya humlefrön är satta för framtida arrangemang



Tisdag 5 juli
Jag ska till stan idag. Göra lite ärenden som har hopat sig på en lista. Få massage av Stefan Falck eftersom ryggen är sliten efter en veckas intensivt drejande, en kvälls galet pogande och en natt i Volvon. Förbereder och samlar ihop mig. Hittar inte nycklarna. Tänker. Letar. Blir galen. Får panik. Ringer Gizmo och har tur att han kan svara just då. Har ännu mer tur att han inte sitter i en buss några mil från stan utan är väldigt nära Volvon. Jag ber honom gå och titta om mina nycklar ligger i Volvon. Det gör de. Först blir jag lättad. Sen blir jag trött. Jag kommer inte till stan även om nycklarna är upphittade. Dessutom blir vi osams om vems felet är att mina nycklar ligger i handskfacket i Volvon. Jag har inte lagt dem där och ingen har sagt att någon annan har lagt dem där. Vems är då ansvaret?

Snäll-Gizmo har långrast och kör surt hem till Getingedalen med mina nycklar så att jag åtminstone hinner till massagen. Mina ärenden får vänta till en annan gång. Efter massagen måste jag hem på momangen eftersom jag har annonserat att jag har öppet i butiken. Upptäcker en nästan-punka på vänster framdäck. Nämen vad fan... Krypkör med varningsblinkers till närmaste mack. Nedlagd. Hör ni det! St1-macken vid Älvtomta finns inte mer! Krypkör med varningsblinkers till nästa mack. Pumpar. Kan köra hem. Uppenbar pyspunka.

Rensar ogräs. Håller butiken öppen men inga kunder idag. Klipper gräs tills gräsklipparen lägger av. Tänker att ängar faktiskt är rätt fina trots allt. Lagar med silvertejp och kan klippa en stund till. Sen lägger gräsklipparen av på allvar. Mailkonverserar med nästa kursdeltagare, tvättar vidare och rensar ett förråd inför helgens röjning av car porten.

Blomsterprakt i Getingedalen

 

Blomsterprakt i Getingedalen



Onsdag 6 juli
Pumpar däcket och åker till stan och gör 63 ärenden. Riktigt varmt idag. Maten får vänta till sist annars dör den i bilen. Köper ost utan animaliskt äckellöpe på Stadsträdgårdens ekobutik. Köper även ekologisk buljong och lite annat. Nyper i ett skitsnyggt limegrönt hampalinne men avstår till förmån för The Student. Upptäcker att de säljer ekologiska grönsaker från Rörbraket, vår närmaste gårdsbutik med grönsaker. Vi odlar ju inte allt själva. Letar vattenkannor till förbannelse! Det finns inga femtonliterskannor längre! Satan vad fjuttigt med tioliters.

Jag tillbringar hela eftermiddagen i trädgården. Butiken hålls öppen. Rensar ogräs. Binder upp allt som inte orkar hålla upp sig själv längre. Tomater, sockerärtor, gurka, klematis, björnbär och lite bärtyngda vinbärsbuskar. Vattnar, vattnar och vattnar. Vattnet i regntunnorna tar slut. Vattnar motvilligt det sista med brunnsvatten och slang. När Gizmo kommer hel lagar han gräsklipparen med en nyköpt packning. Jag vet vad jag ska göra imorgon.

Stjärnflockan verkar ha klarat flytten galant

 

Binder upp fröken Flammentanz

 

Björnbär på tillväxt



Torsdag 7 juli
Storstädar i verkstad och butik. 1. Det behövdes verkligen. 2. Jag ska ha kurs nästa vecka. 3. Jag har öppet med café imorgon. Klipper gräs. 25 graders värme medför att svetten lackar. Ringer ärenden. Beställer verktyg till verksta'n och biljetter till Vinön den 23 juli. Vi ska se Ebbot och WW-Magnus på värdshuset. Om vädret tillåter så blir det båtresa dit med vännen J. Tar in 74 kilo torr tvätt. Får kundbesök. Glaserar keramik, packar och sätter igång en ugn. Förbereder och bakar inför morgondagens café. Ser Ernst härma oss samtidigt som vi äter middag.

Storstädat!

 

Nya loppisfyndet sätts upp

 

Fredag 8 juli
Bakar. Installerar caféet. Bestämmer mig för att det blir win-win vad som än händer idag. Om ingen kommer så får jag lyssna på hela Sommar i P1 med Karin Broos och en himla massa verkstadsjobb gjort. Om det kommer kunder eller cafégäster så är ju det också jättebra. Jag får både och. Hinner pyssla, lyssna och prata med trevliga cafégäster som slår ihjäl ett par semestertimmar i Getingedalen. Gizmo kommer hem efter sin helvetesvecka på Nobina med en låda jordgubbar. Det blir varsin Frozen Strawberry Daiquiri och en regnskur som heter duga. Vattentunnorna fylls åter. Skönt.

Café i Getingedalen

 

Den beställda boken kommer med posten

 

...och se vad det står på sidan 183!



Lördag 9 juli
Seg morgon. Scones och smoothie. Gizmo får äntligen sovmorgon och sover ända till sju. Vi vet att vi ska städa. Röjer ur car porten så att den kan användas som car port igen. Under garagebygget fick car porten agera virkesupplag, isoleringslager och verktygsförråd. Sen fyllde vi på med grillar, kylskåp och betongblandare när det ändå var för fullt för att få in en bil. Vi håller hög och effektiv fart. Upp på vinden med virket, ut i förrådet med kylskåp och passar även på att småstäda där ute. Det blir en stor sophög som ska till tippen men brännbara hamnar på brashögen. När vi ändå har ångan uppe så lagar vi muren runt car porten. Rensar ogräset som växer i den och vips så har vi en snygg utsida också. Skurar av den multiga kanoten som har stått nedanför muren. Gizmo bygger två bockar att lägga upp kanoten på medan jag frostar av frysen och lägger in annonser på Blocket. Det fanns saker i bråten som förmodligen går att sälja. Vattnar i växthuset. Fan vad trevligt det var där inne. Gör slut på de sista jordgubbarna och blandar varsin Frozen Strawberry Daiquiri som inmundigas i växthuset. Grillar. Ser dokumentär om Queen.

Före

 

Efter

(Bordet är till salu pch betongtombolan ska snart användas)

 

Välförtjänt

 

Basilikahavet i växthuset

 

Grodan behövde en dusch



Söndag 10 juli
Idag är det ett år sedan Burning Goat. Festivalen jag aldrig skrev om. Festivalen som blev så lyckad att den nästan förtjänar en helt egen blogg. Gizmo spånar på Burning Goat 2012. Det gör inte jag. Men jag kommer gärna. Sätter deg för frukostfocaccia. Tar det lugnt. Det kommer en skur. Det kommer en till. Sitter vid datorn. Sommar i P1 med Freddie Wadling avstås till förmån för fotboll på TV. Det går ju i repris.

När matchen är vunnen gör vi ett utomhusryck. Solen lyser åter över Getingedalen och jag gör ett svettigt och skitigt jobb med att flytta perenner. Gizmo rensar ogräs i grusgången och sedan ger han sig i kast med baksidan av uthuset. Delar av fasaden måste bytas då den gamla har ruttnat. Detta är första steget i Projekt Gästrum. Under gårdagens städning inventerade vi det som ska komma att bli ett gästrum (min gamla verkstad) och konstaterade att det kommer att bli ett ståtligt och riktigt lyckat sådant. I utrymmet utanför kommer det dessutom att finnas kyl, frys, spis, vattenkokare och kaffebryggare. En vattendunk med kran och saken är biff! Ett eget utedass runt hörnet kan vi också erbjuda. Betydligt högre standard än vad jag hade i Värmland. Och ändå sov jag som en stock och var väldigt nöjd. Den drejelev som kommer till mig imorgon var tvungen att hysa in sig själv på ett Bed & Breakfast någon mil härifrån. I framtiden kan jag erbjuda boende här på gården.

Under kvällen har vi ett  hundra minuter långt skypemöte med vår vänort Paddal. Om en vecka åker vi dit! Men först laddar Gizmo för ytterligare en arbetsvecka bakom ratten och jag förbereder min kurs.

Fin men på fel plats


Jag njuter av vår gamla buskros...


...och av purpurkragarna...


...och av min sambos sällskap!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Pust och stööön. Hur orkar du och hinner med allt?

Fantastiskt att du är med i en bok också, vilken reklam du får. När har du öppet för fika nästa gång?

Själv undviker jag trädgårdsarbete för min rygg säger ifrån. Det får mannen sköta och blir så fint så. Njuter hellre i bersån och i mina fina nya möbler (se bloggen).

Ha det gott och glöm inte njuta emellanåt också.

Kram Heidi

2011-07-11 @ 16:52:10
Postat av: Linda

Ja! Sa mycket trevligt och vackert! Harligt med semester! Jag haller med om boken! Du maste beratta hur detta gatt till. Jattekul!!!



Purpurkragen vinner nog anda skonhetstavlingen men jag ar mest avis pa basilikan. Och humle triangeln ar mest inspirarande. Vi maste bara fa ordning pa tradgarden och sen kan vi borja plantera lite mer. Fast framsidan ar fin och klar. La precis tegel runt rabatten med hostorna och det ser bra ut. Och hortensiorna slokar varje dag i solskenet men hamtar sig efter idel vattning och skugga. Stackarna.



Har fixat lanken till reportaget. Och jag ar fortfarande int enojd med gardinerna men det ar val ingen bradska. Det gar latt att kapa lite tyg senare.



Jag ska jobba idag tydligen. Inte redo alls att komma igang. Och telefonen slutar inte ringa. Jobb och jobb och jobb. Vilket man kanske ska vara glad over men jag pillar helst i tradgarden och annat mys. Ja ja. Man har val tid till det ocksa.



Vi hors!



Linda

2011-07-12 @ 15:33:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0