Semestervecka 2

Söndag 26 juni
Vi hinner med lite trädgårdsarbete, plantera och flytta perenner, innan det är dags att förbereda Gizmos födelsedagskalas. Hans släkt ramlar in och vi äter hembakt pizza och jordgubbar med glass. Vi delar med oss av överflödet av perenner och plantor. En mycket trevlig eftermiddag. På kvällen förbereder Kajan nästa äventyr.

Måndag 27 juni
Jag packar det sista och styr färden mot Samstorp, två mil norr om Karlstad, ganska nära Forshaga. Vägbeskrivningen var tydlig och jag hittar direkt. Landar hemma hos Steven Jones och hans fru Hildegun vid 11.30 och installerar mig i härbret som ska komma att bli mitt hem i fem dagar. Dagtid ska jag gå kurs hos Steven i avancerad drejning. Vid tolv har alla sex kursdeltagare anlänt och vi äter lunch, lägger upp veckans program, delar upp oss i matlag, går rundvandring och bäddar färdigt innan det är dags att ta på sig lerkläderna och packa upp verktygen. Amerikanske Master Jones börjar sin första demo(nstration) och vi fotograferar och antecknar. Vi får våra uppgifter och sliter med dem ända fram till kvällen som består av bad (Samstorpstjärn ligger en minut bort), middag, vin, keramiksamtal, gitarrspel (av dem som kan sånt) och trivsel.

Härbret

 

"Mitt" rum på övervåningen



Tisdag 28 juni

Vi gör frukost i paret Jones' kök. Självbetjäning. Fast vi äter ute i trädgården. Vädret ska komma att vara vackert hela veckan. 9.15 är det kursstart och den börjar med ryggbankning. Sen är programmet ungefär detsamma varje dag. Demo - jobba själv - kaffe. Demo - jobba själv - lunch. Demo - jobba själv - kaffe. Demo - jobba till du stupar - bad. Middag - vin - otroligt trevliga samtal om saker vi har fått i uppgift att fundera på. Jones drar sina historier och vi andra bubblar på rätt friskt vi också. Särskilt från dag två och framåt. Godnatt.

Master Jones kör demo på klös

 

Kajan är ganska nöjd



Onsdag 29 juni
Samma program som tisdagens fast den här gången promenerar vi en kvart för att komma till en annan tjärn och ett annat hem för att äta grillmiddag. Kvällen avslutas med en underbar solnedgång på bryggan och vi vandrar tillbaka till våra övernattningsrum i den underbara sommarkvällen.

Imbi bland blommorna


Solnedgång över Sjöstadtjärn



Torsdag 30 juni
Sedvanligt kursprogram och jag utvecklas jättemycket. Dessutom lyckas jag väldigt bra med mina uppgifter, den ena efter den andra, och håller högre klass än mina kurskamrater. Jag är nog inte så pjåkig på att dreja trots allt. Har nog bara varit lite feg och inte vågat prova avancerade former och tekniker. Jag hade bestämt mig för att prova ALLT nytt under kursen och inte göra några gamla grejer. Vad skulle det tjäna till? I stort sett ALLT går bra och jag får komplimanger av Master Jones. Den där skulle Karlstad kommun ha tagit om vi hade haft samma system som vi hade i Frankrike säger Master en dag på amerikanskklingande svenska. Han syftar på det system han hade varit med om när han gick på konstskola i Frankrike på 70-talet. Skolan drevs av kommunen och allt var gratis men kommunen hade rättigheten att komma och plocka vad de ville när de skulle ge bort en gåva eller smycka en lokal. Jag gillar det upplägget.

Steven och Hildeguns verkstäder och butik

 

Kajan är redo för ett dopp...

 

...i Samstorpstjärn. Bästa tänkbara avslutning på en dag i en lerig och svettig verkstad.



Fredag 1 juli
Kursens sista dag men vi jobbar på som vanligt och suger musten ur Master och oss själva. Avslutar med städning. Packar ihop mig. Efter middagen och badet sätter vi oss i soffan och tittar på några inspirerande keramikfilmer. Sen kramas vi och jag åker mot Getingedalen i den vackra och stillsamma sommarkvällen. Hemma 22.30 och gör inte så mycket mer den dagen.

Några av Steven Jones' saltbrända snyggingar



Lördag 2 juli
Efter en långsam start gör vi ett ryck och packar för nästa äventyr. Jag tar med mig samma väska som jag hade i Värmland. Gizmo har förberett Volvon för resa och övernattning. Vi lämnar hunden på Flugis och sen följer vi GPS:en mot Väddö. Det vankas konsert och påhälsning hos vännen M med familj i deras sommarstuga. Resan går snabbt och trots att GPS-vägen såg lång och konstig ut så konstaterar vi att det måste ha varit det absolut bästa alternativet. Vi njuter av vyerna i Roslagen och kör över bron i Älmsta till Väddö. Följer den krokiga vägen till Vilan och svänger in i sommarstugeområdet. M har en underbar liten stuga med en lagom stor och skönt ombonad tomt. Det är 4 minuters promenad till havsbad och den vägen tar vi förstås. Det är klart att vi ska ta ett dopp! Annika anländer med buss, middag på verandan och sen promenerar vi till Knappkarlssons krog och båthuset där bob hund spelar. Konserten är MAGISK, kvällen och platsen är fantastisk och jag är i extas. Promenerar de 3 kilometrarna tillbaka till sommarstugan i sommarnatten och tar ett havsdopp innan vi kryper ner i sovsäckarna i bilen. Under natten får vi uppleva åskvädernas åskväder. Coolt.

Söndag 3 juli
Vaknar sent, frukost i stugan och sen blir det utflykt. Typiskt bra utflyktsväder. Ett antikställe som inte liknar andra antikställen. Väddö gårdsmejeri och café. Alla passar på att gå på vattentoalett. Kista (nej, inte det Kista) hembygdsgård. JÄTTEFINT. Tillbaka till stugan. Vi packar ihop oss. Gräver upp några plantor som vi vill ha och de vill bli av med. Plockar med oss lite annat som de också vill bli av med. Hemfärd. Vi skjutsar vår nya vän Annika till busstationen i Norrtälje, äter en pizza och drar vidare mot Getingedalen. Avslutar dagen framför TV:n och ser Metallica direkt från Ullevi. En stackars onykter och smutsig yngling knackar på. Hans elaka vänner har svensexa för honom och har skickat ut honom i skogen. I flera timmar har han letat efter Kalltjärn och jag hoppas att han förstod min vägbeskrivning. I annat fall hoppas jag att hans vänner letar efter honom.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Vilken resa. Vad jag blir nyfiken på vad du gjorde under veckan. förstår att du håller det lite för ev tillverkning och försäljning.

Stackars kille smutsig och ensam i skogen. Hoppas verkligen de letade efter honom och att han fick en trevlig avslutning på svensexan.

Själv är vi hemma efter en underbar vecka i Pisa. Bad i havet varje dag och även lite shopping. En väska och skor ska man väl ändå släpa med från ett land som Italien.

Vi hörs.

Kram Heidi

2011-07-04 @ 12:28:45
Postat av: Linda

Mmmmmmmmm fucking Svensk sommar. Låter alldeles alldeles underbart! Vill se mer alster från kursen. Vad spännande. Såg på FB att det är hårdkör i butiken också. Lycka till!!!



2011-07-04 @ 16:37:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0