En lite enklare Bea

Inget går upp mot en hederlig Bearnaisesås. Och faktum är att de där burkarna med Bea som man kan hitta i affären nu är riktigt bra, jorå, i synnerhet om man jämför med pulvervarianten som jag fick när jag växte upp. Men inget går upp mot en hemlagad Bea... fast den är ju lite krånglig förstås. Trodde ni. Här har jag ett lätt förenklat recept som ändå ger ett gudomligt resultat.

3 syndigt stora portioner

2 msk vatten
1,5 msk vitvinsvinäger
3 äggulor
150 g rumsvarmt smör i tärningar
ett uns vitpeppar
1-2 tsk dragon (helst hemodlad och färsk med torkad funkar också)
kanske lite salt

  • Koka upp vattnet och häll i vinägern. Låt det koka upp så att det riktigt bubblar.
  • Flytta kastrullen från värmen och tillsätt äggulor under kraftig omrörning. Dra ner värmen på spisplattan och jobba på eftervärmen eller på mycket svag värme. Vispa tills det börjar tjockna men låt det inte bli så varmt att ägget koagulerar.
  • Tillsätt smöret i små tärningar. Vispa hela tiden och var noga med värmen. Jag brukar ställa kastrullen på plattan då och då. När en tärning har smält tillsätter jag nästa. Fortsätt till smöret är slut.
  • Hacka ner dragonen och smaka av med peppar och eventuellt salt.
Häll en redig klick på tallriken och ät tillsammans med någon form av potatis.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Låter smaskigt, är det en vink till mig att du vill ha när du kommer i kväll ;-)

Svårt hitta något gott till en vegetarian men det ska nog gå.

skönt läsa annat än de där fågeldjävlarna som snart ska flytta söderut.

2010-09-22 @ 10:45:21
Postat av: Linda

Har du hittat på detta själv din lilla klurare? Väldigt smart. Ska testa snart. Gjorde en hollandaise imorse och insåg att jag behöver fem armar för att göra det. Enkelt är föredragbart.

Tack!

2010-09-27 @ 03:06:45
Postat av: Kajsa

Nej, nej, nej. Så smart är jag inte. Det här receptet har jag hittat nånstans.

2010-09-27 @ 08:48:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0