Läjtest njus

Det är fotboll på TV. Igår var det något annat tråkigt. Det finns en nackdel med att Gizmo är hemma på kvällarna igen. Kampen om kanalerna. Vi har diametralt olika åsikter om vad bra TV är. Men va fan, jag ska ju ändå inte se så mycket TV. Det tillåter inte min missbrukarnerv. Dumt att kittla den i onödan.

 

Jag hoppas han får mycket läxor när han har börjat skolan. Då kanske jag kan få välja kanal ibland.

 

Jag har läst. Nu plöjer jag Dyngkåt och hur helig som helst av Mia Skäringer. Egentligen hade jag velat se hennes show men det var slutsålt innan jag hade fattat att den gick att se. Boken är bra. Skitbra. Kul språk. Trots att hon är mamma och att det handlar jättemycket om att vara mamma så är den späckad av igenkänning. För ingen är väl bara mamma. Man är väl så mycket annat också?

 

Det blev svampplockning även i år. Fast Gizmo stannade hemma och snickrade. Det var det enda undantaget från oktobertraditionen. Och, precis som jag skrev förra gången, så kom min far i färgglad keps. Trots att han inte ens hade läst min dagbok. Och han talade, precis som sig bör, om skräp och larver. De enda gångerna han är tyst är när han plockar fram sin snuskiga rutiga tygnäsduk. Då laddar han nämligen för ett big moment; snytningen. Den är han berömd för. Den hörs ända till USA. I år hade han dessutom ett nytt mantra som han repeterade inför våra döva öron; inga svampar under sju centimeter. Sju centimeter, hör ni det!

 

När jag ändå är inne på min far så måste jag berätta om lördagens telefonsamtal. Vi var ute på inköpsrunda. Det tog fanimej hela dagen men å andra sidan fick vi tag i det mesta vi behövde och det blev billigare än förväntat. Vi skulle köpa en diskbänk i Fjugesta. Gizmo hade hittat ett fynd på Blocket. Så vi åkte dit. För säkerhets skulle frågar logistik-Kajan, redan innan avresan hemifrån, om han har med sig telefonnumret till säljaren. Men nähädå, det behövs inte enligt Gizmo. Han har adressen, det är lätt att hitta i Fjugesta och säljaren skulle vara hemma hela dagen.

 

Vi hittar rätt gata men Egnahemsgatan 1b finns inte. Kan det stå 16? Gizmos handstil är inte den skönaste. Vi knackar på i nummer 16 men de vill inte sälja sin diskbänk. Här börjar min sambo att mjukna lite. Det kanske inte är så dumt att vara ihop med ett logistikproffs trots allt? Man skulle ju ha tagit med sig telefonnumret.

 

Vi ringer farsan. Mamma svarar. Jorå, pappa sitter vid datorn och kan nog hjälpa till.

 

Kajan: Kan du gå in på Blocket?

Pappa: Jo men visst. Nu ska vi se... datorn har blivit så långsam...

Kajan: Jaha?

Pappa: Ja jag vet inte varför. Okej, vad ska jag skriva nu?

Kajan: Skriv diskbänk eller nåt.

Pappa: Visst, men att datorn ska jobba så sakta. Man kan ju bli galen.

Kajan: Jo, det kan vara lite jobbigt. Hur går det?

Pappa: Det händer inte så mycket. Det går väldigt långsamt.

 

Jag hör hur mamma kommer in i rummet. Det går inte att ta miste på de stegen. NU HAR DU SAGT DET TRE GÅNGER. SLUTA TJATA!

 

Diskbänken fanns på Egnahemsgatan 6, den kostade 100 spänn och den passar perfekt. Och hur man kan skriva så illa att 6 kan tolkas som både 1b och 16 begriper jag inte. Och han ska börja plugga på måndag. Hur ska detta sluta?


Just nu verkar det säkrare att bo i en kolsvart skog än på väster i Örebro. Om de inte har gripit rätt galning förstås. Reclaim the streets girls!

 

 

 

Hej igen sa jag när jag kom till bygghandeln

 

Söndagens svampjakt i snyggskogen

 

Mina föräldrar följer gärna med när det vankas svampplockning. Och hunden förstås.

 

Idun är en jätteduktig fotograf

 

Godast

 

Nästan lika god

 

Den här damen orkar egentligen inte långa skogspromenader längre

 

Snart en verkstad! Med diskbänk från Egnahemsgatan 6 i Fjugesta.

(Förresten, här hittar ni Gizmo om ni söker honom...)


Kommentarer
Postat av: Heidi

Kul igen och att din familj bjuder på sina egenheter. Tyvärr är jag ingen svampälskare, tvärtom. Men skogen var urläcker.

Väntar väntar på invigningen. Ledtråd om när?

Har blivit av med två mössor så nu måste jag ligga i igen på stickfronten men i helgen vankas det spa med syjuntan. Behöver det verkligen.

2010-10-15 @ 12:03:48
Postat av: Agneta Hedman

Oh vad kul att läsa om snytningen och Matts! Det finns nog få som snyter sig i tygnäsduk och jag är gift med en av dem. Tack för att du fått mig att skratta när jag har massor av elever utanför dörren som låter så in i ...........

2010-10-15 @ 12:18:01
Postat av: Linda

Ja lille far. Det är bra vackert i skogen. Kul att ni hittar gulingar! Verkar aldrig som man hittar till mer än en macka ändå. Och framåt går det i verkstan. Det blir så snyggt.



Här är det rätt lugnt. Vi är fast bestämda på att ha en bra helg och humöret är lugnt. Med förhoppningsvis gott väder i tre dagar kan vi få mycket gjort. Lite prep arbete idag och sen målning söndag måndag. Det blåser som tusan men regnar inte. Och sen ska jag laga till en god Alfredo med spenat som vi kan leva på i några dagar.



Kram till er och lilla trötta Idun. Moffa mysiga hundöron. Moff moff moff.

2010-10-16 @ 15:53:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0