Eftermarinerade rostade rotsaker

Rostade rotsaker är ju ingen nyhet, det har de flesta ätit, men det är nästan alltid något som alla uppskattar. Blandningen av rotsaker är inte så noga. Jag tycker dock att potatis, palsternacka, morot och lök måste vara med. Sen kan man lägga till vad man vill. Paprika, som egentligen inte är någon rotsak, är till exempel smarrigt ihop med resten. Rödbeta, rotselleri och sötpotatis är inte heller så dumt.

Tvätta och dela allt i ungefär lika tjocka bitar. Skala endast i nödfall. Skalet är både gott, näringsrikt och gör så att inget fastnar i botten. Rosta i en långpanna i ungefär 200 grader i ugnen, vänd runt med en slev då och då och allt är färdigt när provstickan går lätt genom de grövsta bitarna.

Det jag har upptäckt är att det blir riktigt bra att eftermarinera rätten istället för att skicka i alla kryddor från början. Det funkar i och för sig också men det kan vara kul med lite variation.

Förr blandade jag rotsakerna med olja, vitlök, örter, ganska mycket salt och så lite kryddor efter humör men sist blev det bara lite neutral olja och en matsked salt. Resten hällde jag över direkt när rätten kom ur ugnen.

Jag gjorde en lag på:

2 msk olivolja
1 msk vatten
1 msk vit balsamvinäger
3 tsk flytande honung
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk grovhackade valnötter

som jag vände runt de varma rotsakerna i. Vilken hit!

Kommentarer
Postat av: Heidi

Låter både nyttigt och smarrigt. Ska nog göra det till helgen. Tackar för tipset.

2010-11-16 @ 18:09:51
Postat av: Linda

Jo jag tackar! Det får bli till jul.



PS De hade perfekta brädor på brädgården. Vi beställer nästa vecka.



2010-11-19 @ 03:30:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0