Burmesisk Palak Paneer

Vanlig indisk Palak Paneer är en rätt som vi gör då och då här hemma. Indisk mat över huvud taget lagas det frekvent i vårt hushåll. Inte bara för att det är enormt gott utan också för att det indiska köket erbjuder så många olika vegetariska rätter.

Jag kom över en variant på Palak Paneer (färskost i spenat) som enligt rubriken skulle vara burmesisk. Jag tvivlar. Det är halloumi i den så jag tror att det är en europeisk förvrängning av den gamla klassikern. Spela roll, jag gillar både spenat och halloumi så jag provade och här kommer receptet på en smarrig middag!

Ca 4 portioner

1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 röda chilifrukter
5 cm ingefära
4 dl grädde (eller 2 dl grädde + 2 dl mjölk)
2 msk senapsfrö
500 g halloumiost
750 g spenat
en skvätt mjölk
1 msk vinäger
1 msk råsocker
1 msk gurkmeja
salt
svartpeppar
1 msk smör
olivolja

  1. Skär halloumi i tärningar. Stek dem till de har fått fin yta. Lägg åt sidan.
  2. Hacka lök, vitlök, chili och ingefära och stek i smör och olivolja. Lägg åt sidan.
  3. Skölj spenaten och förväll i stekpanna med olivolja.
  4. Tillsätt grädde (+ mjölk) och senapsfrö. Låt koka ihop.
  5. Tillsätt lökblandningen till spenaten. Låt koka ihop.
  6. Tillsätt osttärningarna. Bland runt.
  7. Smaka av med vinäger, råsocker och gurkmeja.
  8. Häll i lite mjölk och låt grytan sjuda lite.
  9. Servera med basmatiris.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0