Är det här den bästa kladdkakan?

I jakten på receptet på den bästa kladdkakan tror jag mig ha hittat vad jag har sökt. Det är klart att smaken och konsistensen är de absolut viktigaste kriterierna för min bedömning men tidsaspekten har också betydelse. Så även ingredienserna. Det ska helst vara saker som man har hemma och inga specialgrejer som krånglar till det. Utrustningsdetaljen är också en avgörande faktor. Hur mycket disk blir det? Krävs det maskiner? Räcker det med en klassiskt springform i en vanligt förekommande storlek som redan finns i mitt skåp?

Till denna ultimata kladdkaka krävs minimalt med prylar, endast basingredienser och den går snabbt. Skitsnabbt. Dessutom smakar den gudomligt och konsistensen är syndigt kladdig...

150 g smält smör
3 dl socker
1 dl kakao
2 tsk vaniljsocker
2 ägg
2 dl mjöl
ströbröd

  1. Sätt ugnen på 175 grader om du har varmluft. 200 grader vid vanlig ugn.
  2. Smält smöret i en ganska stor kastrull och låt det svalna av. Det behöver dock inte bli kallt.
  3. Blanda i socker, kakao och vaniljsocker direkt i kastrullen. Rör med slev, vispa inte.
  4. Knäck i äggen, ett i taget.
  5. Avsluta med mjölet.
  6. Smöra och bröa en springform. Häll i smeten.
  7. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 10-20 minuter beroende på hur kladdig man vill ha den.
  8. Låt svalna, ät och njut.

Kommentarer
Postat av: Heidi

Säkert urgott men du som är så duktig på massa recept. Kan du hitta något smarrigt men som är utan fett och socker. Finns det, nja vet inte men du kanske vet.A nnars så blir det väl en utamning.

Hitt på nåt, vad ska ja hitt på, ja hitt på nå?

Fniss

2010-11-04 @ 19:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0