Risotto med sparris och kronärtsskocka

Jag gillar risotto. Äkta risotto. Och den går att variera in i det oändliga. Svamp är smarrigt men även soltorkad tomat men här har jag hittat en riktigt tiopoängare. Tyvärr så håller jag mig aldrig till receptet utan varierar mig från gång till gång och smakar mig fram men jag ska göra ett ärligt försök att redovisa mitt favoritrecept.


Ca 4 portioner

4 dl arborioris (och försök inte med något annat!)
2 dl riven parmesan
1-2 dl vitt vin
6-7 dl buljong
1 stor klick smör
1 knippe färsk sparris
1 burk kronärtsskockshjärtan
1 citron
3 msk olja
salt, peppar

Koka buljongen och håll den varm. Skölj och dela sparrisen i 2-3 cm långa bitar. Häll av spadet från kronärtskockan men spara det. Dela hjärtana i mindre bitar. Hetta upp oljan i en kastrull. Låt riset svettas tills kornen är glansiga och börjar bli lite genomskinliga. Tillsätt vinet och låt det puttra in i riset. Rör nästan hela tiden. När vätskan har kokat in, fyll på med spadet från kronärtsskockorna och buljong, cirka 1 dl åt gången. Rör och låt koka in. Använd en stor sked och kläm riskornen mot kastrullkanten så att så mycket stärkelse som möjligt utvinns ur kornen. Då blir risotton krämigare.

Provsmaka då och då. Balansera smaken mellan vin och buljong genom att tillsätta mer av det ena eller det andra och kolla kontinuerligt att riset inte blir överkokt. När riset börjar bli klart, häll i sparrisbitarna, rivet skal av citron (absolut inget vitt!) och smaka av med citronsaft.

Sista av allt, häll i kronärtsskockor, parmesanost och en klick smör. Smaka av med salt och peppar.

Servera med sallad och bröd. Mumselimums!

Kommentarer
Postat av: Linda

Åh himmel och pankaka! Den kanske vi måste fixa till om några veckor! Vi är ju fyra pers som kan turas om att röra!!!

2010-07-01 @ 02:47:56
URL: http://mapleavegazette.blogspot.com
Postat av: Kajan

Yeah! Den är drömsk!

2010-07-01 @ 14:25:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0