Ett positivt och högeffektivt flow

Måndag.

Ledigt.

Det gäller att ta tillvara på sådana dagar. Den här gången var även G ledig så vi hade för avsikt att hinna så många som möjligt av de arbetsuppgifter som kräver att man är två. Redan vid nio rullade vi hemifrån. För sista gången i gamla Volvon och med släpkärra. Vi skulle göra en ärenderunda. En tråkig sådan så vi hoppades att den skulle gå snabbt och smidigt så att vi fick komma hem till dalen så fort som möjligt.

Tiotusen kronor fattigare men med en väldans massa bra och nödvändiga saker kom vi hem igen och satte snabbt igång med projekt 1: Montering av gipsskivor i taket.

Nästan 100 gipsskivor till taket



Vi hann inte långt innan mina föräldrar och mormor kom på besök. Vi lade ner skruvdragarna för en stund, det blev för många hantverkare och tyckare på samma plats, och åt jordgubbar istället. Därefter hade vi fått nya krafter och projektet flöt på i stort sett felfritt. De fel som uppstod kunde vi utan problem justera.

Halvfärdigt innertak i väntan på målning



Efter det föreslog jag att vi skulle passa på att få ner våra sättpotatisar i jorden. Projekt 2. Hög tid om vi ska hinna äta dem i sommar. Utan att bli osams en enda gång bestämde vi var potatislandet skulle ligga och rörande överens startade vi den svettiga grävningen. Ett par timmar senare hade vi ett finfint potatisland med tre sorters groende knölar dolda under ytan.

Potatisland nedanför växthuset


Vid det här laget hade vi kunnat tacka varandra för en lyckad dag och avsluta slitet men fyllda av lycka och endorfiner tog vi oss an även projekt 3; den nya tvättstugan. Under tiden vi var i stan och gjorde ärenden hade rörmokar'n varit hos oss och gjort både reparationer och installationer. Förberett för vattnet till nya verkstan, lagat en liten läcka och dragit rör till vår nya tvättstugeavdelning.

Ni stackare som har varit i vår källare vet att det är ett fruktansvärt ångestframkallande ställe. Nej, man går helst inte tillbaka dit om man verkligen inte måste. Där har vi haft vår tvättmaskin och där har vi haft en vask utan avlopp. Slaskvattnet har runnit ner i en balja som vi har tömt i en snuskig golvbrunn vid behov. Jävligt opraktiskt.

Nu äntligen hade vi samlat på oss tillräckligt många anledningar att ringa socknens rörmokare och nu äntligen har han dragit vattenledningar så att vi kan ha en ordentligt tvättho. Med avlopp. Projekt nummer 3 bestod alltså av att montera och installera skåp och bänk till vår nya lilla tvättstuga. Nu slipper vi ha all tvätt osorterad i ett kompostgaller. Nu slipper jag göra rent penslar och orienteringsskor i köket.

Snart färdig tvättstuga värt namnet



Å så kom tisdagen. En vanlig tisdag med ovanligt bra väder och jag är lika tacksam som vanligt att jag har det jobb jag har. Ett jävligt dåligt betalt UTOMHUSJOBB. Direkt när jag kom hem satte jag igång med ett av alla byggprojekt som jag klarar själv och som äntligen gör skillnad; målningen. Fan vad bra det blir. Men nu måste jag nog lägga mig på spikmattan en stund.

Före

 

Efter lite Falu svart

 

Taksprången har också snickrats klart...

 

...och isoleringen är nästan färdiglagd på vinden.

Detta får ni dock ingen bild på eftersom det kräver att jag måste

gå upp på stegen och det gör jag inte om jag inte är tvungen.

Ni får hålla tillgodo med en bild på den skitiga vindsluckan.

 

 

Å så lite trädgårdsporr:

 

Rädisor på väg upp

 

Alpklematis som snart slår ut

 

Skuggmorell i blom

 

Funkian med sina karaktäristiska blad

 

Den pittoreska juvelen i Getingedalen har dock en baksida också...

 

Nästa helg gör vi ett avbrott i byggandet och tar oss an veden.

Solen ska fortsätta att skina så jag ser faktiskt fram emot ytterligare en slitig utomhushelg.

Jag gillar livet på landet. Skarpt.


Kommentarer
Postat av: Linda

Ah! Dom har rätt de gamle - snarlika inlägg på systrarna K's bloggar. Det är roligt. Mycket snyggt med svart utanpå garaget. Ser fram emot mer bilder. Skönt att det går framåt ibland som på räls! Vi ser fram emot en sån sträcka snart. Jag börjar jobba heltid på måndag så då kanske James kan kosta på sig en renoveringsvecka på landet.



Lycka till med allt grönt! Jag HADE persilja men hittade häromdan the cheeky chipmunk I krukan. Kom igen då! Really?



Och avis på potatislandet. Det får helt enkelt vänta ett år för oss. Våra rara hyresgäster däremot har inget tålamod utan började gräva upp gräsmattan för att plantera blommor. Dom är rara neohippies utan att veta om det, lite barfota och glada, men inte dämmer man upp gräsmattan? Really? Så när jag åker upp ikväll ska jag hjälpa till att bereda plats i gamla trädgårds landet. Pust och stön men vad gör man inte.



Fina bilder på blommor och grönt. Förstår att nya kameran är väl uppskattad!



Ja, man kan väl säga att nedräkningen har börjat. Lite mer än en månad. Det ska blir stormkul!



Nu ska jag snart till jobbet! Har datorn igång i helgen!



Kram kram

2010-06-03 @ 15:00:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0