Halva inne

Ljuv är mödans lön! Det ligger tak på halva garaget. Det är vad man hinner på en helg. Typ. Men ett halvt tak är mer än inget alls och det var slitigt. Särskilt för G. Jag är höjdrädd. Stegar gör mig skakis. Jag har inga problem med vare sig spindlar eller mörker men höjder - då blir jag knäsvag. Särskilt ihop med halka. Stegar blir isiga på vintern. Nåväl, min sambo är inte rädd för vare sig det ena eller andra så han har fått springa på taket. Själv har jag gjort allt man kan tänka sig på marknivå. Eller på stolsnivå. Och det är inte illa det. Men hans kropp har haft större behov av spikmatta än min på sistone.

Sista arbetsdagen tog vi hjälp av pensionärerna. Att få upp 450 pannor på taket är too much för mig. Det skulle dessutom ta en hiskelig tid. Men G lade ut dem on his own. Every single one of them. Varför skriver jag plötsligt på engelska?

Han kan göra två saker samtidigt

 

Underlagsskivor och läkt sätts på plats

 

Kajan tycker det är läbbigt när sambon skuttar omkring på det hala taket

 

Takpannor i väntan på utspridning

 

Färdigt! Jag menar halvfärdigt!



Sen följde en tråkig arbetsvecka, och jag såg inte röken av G, och så kom en ledig helg igen. Fast utan takläggning. Vi hade bokat in oss på kryssning till Helsingfors så redan på fredag lunch inleddes resan medelst buss till huvudstaden.

Fasiken vad trevligt vi har haft det. Nästan lite romantiskt.

Man behöver inte åka långt, det räcker med att komma hemifrån, för att koppla av till hundra procent. Tillsammans.

Vi stannar helst i hytten


Fast romantiken hittar man inte på färjan. Nej, det finns egentligen ingenting som vi gillar på de där färjorna. Jo, måltiderna. Middags- och frukostbufféerna tilltalar oss. Shoppen också. Vi handlar tax free så det står härliga till men i övrigt gömmer vi oss i hytten. Eller gömmer och gömmer. Relaxar och pratar. Bara vi två. Inget garage eller nåt annat som kommer emellan.

Isbrytaren Mariella



Helsingfors är en pärla. Vi trotsade de tio minusgraderna och flanerade genom huvudstaden och tittade på kultur, arkitektur och historia. Stoppade in huvudet i en och annan affär men de var ganska få. Spanade in finsk design, det är de duktiga på. Frågade oss fram till den bästa veggo-restaurangen och fick åka både tunnelbana och spårvagn för att komma dit men det var det värt. Silvoplee rekommenderas!

G utanför katedralen

 

Kajan inuti Tempelplatsens kyrka

(Fan vad många kyrkor det blev!)

 

Kajan äter vegansk buffé på Silvoplee

 

Stället påminde helt klart om Hermans i Stockholm

 

Då färjan hade lämnat den finska kajen frågar jag G vad han tyckte om Helsingfors. Det var hans första resa dit.

G: Jag vet inte efter bara en dag.
Kajan: Vill du uppleva lite nattliv också?
G: Jag har slutat med nattliv.
Kajan: Va?
G: Man blir så bakis.

Vill helst inte bli bakis

 

Drinkpinnen!



Under återresan bestämde vi oss iallafall för att göra ett studiebesök. Vad skulle Viking Line kunna erbjuda oss? Husbandet The Dreamers spelade bugglåtar och Entertainerensemblen Ellas shlagershowade för fullt i andra änden av båten. Däremellan kunde man äta på diverse olika restauranger och sitta i mer eller mindre intressanta barer men ingen var särskilt attraktiv och ätit hade vi gjort i Finland. Vi tog varsin Culto a la Vida eftersom det låg rabattkuponger i hytten och sen tog vi ytterligare varsin drink innan vi skyndade ner i den skyddade hytten för att dricka bubbel istället. Puh!

Nästa helg tror vi att vi lägger andra halvan av taket på garaget och helgen därpå reser vi bort igen. Vi bestämde oss för att se Thåström i Sundsvall, att bo på hotell med havsutsikt och att ta det dyra tåget dit. Man lever bara en gång.


Snart 45 och nästan 40 på resande fot

Men om vi fortsätter att resa bort varannan helg så kommer garaget aldrig att bli färdigt.

Nåväl, nu ska jag bara ta mig igenom ytterligare en arbetsvecka. Fast måndagen går ju bort... och fredagen funderar jag på att ta ledigt eftersom G är ledig.

Nåväl, nu ska jag bara ta mig igenom tre arbetsdagar, sen får jag äntligen leva livet igen! Det där med att jobba är klart överskattat. Men ljuv är tillvaron när lönen ramlar in!

Kommentarer
Postat av: Hönapöna

Vad liten han ser ut där på taket! Hade inget perspektiv ännu och såg väl kanske en liten träkoja, lusthus eller lillstuga men det där bygget är ju en vinge. Nu har Getingedalen blivit herrgård fast utan borgarbracke stämpel. Väldigt maffigt och gu vad det ska klia i drej fingret att få sätta upp skivan därinne!



Jisses det där blåa ser ju ut som hangover in a glass. Det var modigt. Men så är han ju inte rädd för nåt. Inklusive att bli smått emaskulerad av att att dricka nåt blått med paraply i. Låter som en lyckad helg! Kul när man kan komma bort så lätt och se nåt helt nytt men vara hemma på söndagkväll. Ni ska med oss på en fyradagars helg till Riga och så är det bara.



Vi har haft en hiskeligt produktiv helg och jag lägger nog upp bilder imorgon. Golvet i vardagsrummet är verkligen skitsnyggt, det är färdig målat på väggarna och TV:n står på plats. Soffan ska komma på torsdag eller fredag och jag åker upp för att möta. Spännande. Sovrummet har också städats och blivit mysigt igen. Burspråket är färdigt sånär som på färg och eftersom hela rummet kommer få en makeover så småningom så väntar vi. Comfort får komma först ett litet tag.



Nu blir det några partier backgammon och sen sova.



Kram kram kram

2010-02-01 @ 01:18:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0