Kajan sjunger skidåkningens lov

Söndag. Helgen har varit ensam. Min sambo har jobbat rätt mycket och jag har fått underhålla mig själv. Bakat bröd, gjort en stor lasagne som förhoppningsvis ska räcka några dagar, gått promenad, tvättat, tagit bort alla tecken på jul och latat mig.

Gammal hund som blivit frusen på äldre dar.



Åkt skidor har jag också gjort förstås. Jag tror att skidåkning är min absoluta favorit när det kommer till motion. Det kan bero på att säsongen är så kort och nyhetens behag aldrig hinner ta slut. Det kan också bero på att det är behagligare att åka skidor när man är dåligt tränad än att springa. Att springa när man är i dålig form är slitigt. Att åka skidor funkar ändå på nåt sätt. Det kan också bero på att en skidåkande gammal pojkvän hjälpte mig till en god teknik vilket gör skidturerna roligare och enklare. Eller också handlar det om något helt annat, I don't know.

Det är min relation till skidåkningen som förde mig till Getingedalen. Men inte bara mig. I helgen, till skillnad från förra helgen, var det nästan samma temperatur hos oss som i stan och då hittar turisterna hit. Blåbären. Barnfamiljerna. Människor som åker hellre än bra. Fast jag gillar dem. Jag gillar människor som åker skidor och som lär sina barn att åka skidor. Tyvärr kör de sönder spåren medelst plogning och saxning och det blir knöligare för en annan men så fort man kommer bortom kaffestugan, Tomasboda, är spåren bättre. Dit hittar inte blåbären, dit orkar inte barnfamiljerna.

I år har vintern varit fantastisk. Snön har fått ligga kvar och temperaturen har hållit sig på minussidan. Dessutom kom den tidigt. Hoppas det håller i sig.

Tomasboda



I torsdags var G ledig och jag slutade hyfsat tidigt så jag hastade hem efter jobbet för vi skulle snickra. Den kalla dagen i december då vi monterade alla takstolarna missade vi ett moment. Det var 74 saker att tänka på men vi kom bara ihåg 73 av dem. Därför behövde vi justera några av takstolarna innan taket kan läggas.

Just den typen av jobb är så trista. De leder ju liksom inte framåt i bygget. Det är nog därför vi har dragit på det ett tag. Eller kan det vara julen, norrlandsresan och magsjukans fel? Nu är det iallafall gjort och min sambo kvittrade som om han vore nyförälskad efteråt. För ljuv är mödans lön.

Ser ni skillnaden?



Nästa helg är han ledig och det står takläggning i kalendern. Det ska bli skönt att slippa skotta inne i garaget i framtiden. Vi har redan fått mer att skotta i och med den nya uppfarten framför garageportarna och det räcker för att jag ska bli svettig och göra en notering i träningsdagboken. Fast det blir mindre gräsklippning i sommar istället. Betydligt mindre.

Jag hoppas hur som helst att vädret är behagligt nästa helg för jag ser fram emot takläggningen! Att bygga sitt eget hus har varit mycket roligare än jag kunde ana. Och att göra det på vintern är ju ganska smart då man slipper knotten. Visserligen blir det mörkt redan vid fyra på eftermiddagen men Rustas bygglampor är starkare än man kan tro.

Nya uppfarten (som ska skottas)



Imorgon är det måndag och verkstadsdag. Aldrig kunde jag väl tro att måndagar skulle komma att bli veckans bästa dag.

Jag tror fortfarande att effekten av fastan sitter i. Jag mår väldigt bra just nu.


Ny investering! Flera gånger varje år har vi gjort jobb som kräver en sån här såg.

Då har vi hyrt eller lånat. Nu har vi köpt en egen. Visst står den bra här i köket?



Kommentarer
Postat av: Jens

Skidfascist! Du gillar inte alls när vi kommer upp och trimmar med våra skrikande ungar:)

Husbygget? Häftigt!

Vintern ser för härlig ut, verkligen, och jag längtar lite hemöver.



Ha dä bäst



Jens

2010-01-26 @ 01:45:51
URL: http://fluxofpinkindian.blogspot.com
Postat av: Anna

Hoppas att ni får en trevlig resa. Tyvärr kan jag inte ge mycket tips om Helsingfors. Vår dag bestod av ett besök på Seaworld och sedan åkte vi tillbaka till båten och badade. Så ni får helt enkelt klara er helt själva i Helsingfors, men det tror jag ni lyckas alldeles utmärkt med.



Hälsa. Kramar

2010-01-28 @ 22:21:53
URL: http://annnasliv.blogg.se/
Postat av: Linda

Hej!



Har varit så trötter och inte hört av mig. Fortfarande rätt mör men det börjar gå över. Vi blev klara med HenryCrime (omdöpt till det efter en fantastisk youtube video om oss i Buffalo. Kör ett sök på Henry's Crime så får ni se) i torsdagskväll och igår var det avslutningsfest. Inga skandaler, både mina ungtuppar, min loader och min intern, blev kyssta iallafall. Jag frågade Keanu om jag fick krama honom och det fick jag. Så då gjorde jag det. Kom upp till huset halv nio imorse. Vi har jobbar hela dagen och nu är det banne mig läggdags.



Finfina Idun trivs i jacka. Och vicken vinter ni har! Lite avis för här är det bara skitkallt och ingen snö.



Ska bli kul att se bild på takpanneriet. Pratade med G i telefon när det begavs. Och snyggt med sågen, kanske det kan användas till ost också.



Det verkar som våra planer kommer gå i lås (är det när det är bra?)

Vi blir nog färdig målade i vardagsrummet i helgen och så kan soffan komma runt torsdag. Det blir en rolig helg och mycket bilder kan jag lova.



Kram kram kram!!!

2010-01-31 @ 04:29:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0