Pluras potatissallad

Har nyligen läst Pluras bok Resa genom ensamheten med behållning. Inte minst då han emellanåt berättar om sina dagar i en lägenhet på 47:e gatan/9:e avenyn i New York samtidigt som jag sitter och läser tio kvarter ner. Han bloggar svart, jag... i någon gladare färg.

Ibland tror jag dock att jag läser en annan av hans böcker; kokboken Provence - Kungsholmen - Koster eftersom maten verkar vara så central i hans liv och han berättar ingående om sin kärlek till matlagning.

Ett recept som han frikostigt delar med sig av, till och med två gånger, är på potatissallad. Inte i kokbokstermer med mått och sånt, utan vad som bör ingå i en lyckad potatissallad och hur den ska tillredas.

Den liknar i mångt och mycket min egen favoritpotatissallad men skiljer sig åt på ett par punkter. Därför provade jag Pluras variant och den var med beröm godkänd. Här kommer receptet för 3-4 portioner:


Kokt, kall skivad potatis, ca 7-9 st medelstora
2 kokta ägg, hackade
Hackad ättiksgurka, en stora näve (jag föredrar smörgåsgurka)
Kapris, en halv kryddburk av Santa Maria-storlek
En rödlök, skivad
Färsk dragon
Gärna andra örter
Dijonsenap, ca 1 msk
Vinäger, en skvätt
Citronsaft, från en halv citron
Olivolja, ca 1/2 dl
Salt, peppar

Hacka allt, häll i skål. Blanda olivolja, vinäger, citronsaft och senap, krydda med salt och peppar. Du får prova dig fram och smaka av för att få en smarrig blandning. Om sanningen ska fram så tillsatte jag en klick honung eftersom såsen först blev så skarp. Häll över salladen och blanda försiktigt. Anrättningen mår bra av att stå en stund innan förtärning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0