Ett lite godare smör

Om du nu har bemödat dig med att baka bröd eller tänker bjuda på nån nybakt surdegslimpa så kanske du även vill piffa till smöret? Här kommer ett enkelt och smarrigt tips:

Du behöver:

Äkta smör
Salt
Citron
(eventuellt dina favoritkryddor/örter)

Stekpanna
En liten skål
En stor skål
Isvatten
Elvisp

Lägg smöret i stekpannan och bryn det långsamt. Rör om i botten då och då. Låt smöret tystna och bli gyllene. Häll upp isvatten i den större skålen. Ställ den mindre skålen i den större. Häll smöret i den lilla skålen. Låt stå tills det börjar sätta sig. Tillsätt citronsaft och salt efter smak. Här kan man skicka i vilka smaksättare man vill. Börja vispa med elvispen tills konsistensen är mjuk och smidig. Smöret bör serveras omedelbart och rumstempererat.


Kommentarer
Postat av: Linda

Detta låter farligt gott! Vart har du hittat receptet?

2010-04-27 @ 03:35:38
Postat av: Kajsa

I en av alla mina bo-på-landet-tidningar-med-glansigt-papper-och-oemotståndliga bilder...



Dessutom tror jag att jag åt sådant smör på en restaurang förra sommaren men jag fattade inte det förrän jag hade läst det i ovan nämnda tidning.

2010-04-27 @ 23:20:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0