Två steg i rätt riktning

 

Sista bilden med den gamla kameran? Första bilden på min nya kärlek...

 

 

För många år sedan fick jag en analog systemkamera av min generösa syster. I hennes bransch byts det kameror som vi andra byter... ja, nåt annat. Till denna köpte jag en massa extrafinesser, objektiv och mellanringar och gud vet vad och jag hade skitkul med min kamera.

 

Då gjorde plötsligt den digitala kameran entré på marknaden och vi köpte förstås en sådan. Det var ju jätteroligt, smidigt som fan och snabbjobbat med digital teknik men vi unnade oss bara en kompakt sak, en Ixus, ingen systemhistoria. Å så nu, till min 40-årsdag, fick jag äntligen en digital systemkamera och jag är lycklig!

 

Men det är nog ingen risk att vår gamla Ixus får samla damm i hyllan med den forntida analoga utrustningen. Den tar skitbra bilder och är oerhört smidig att bära med sig. En systemis tar man inte med i alla lägen.

 

Den dammiga gamla utrustningen. Inte längre lika kul.

Knappast säljbart. Kasta bort - aldrig i livet! Nej det får ligga här till vi dör istället.

 

 

Det finns hopp om en väldoftande framtid. Jag har fått tre tecken på att min sambo överväger att sluta röka. Någon tidpunkt för detta har inte uttalats men att han över huvud taget nämner ordet sluta i samband med ordet röka är ett stort framsteg. Den första signalen kom för ett par veckor sedan i samband med en av hans frekventa hostattacker. Det är, trots detta eländiga hostande, inte hälsan som är den största lockelsen för honom utan ekonomin. Vi räknade snabbt ut att han röker upp 15000 kronor om året.

 

Nästa tecken kom igår, för andra gången på kort tid, då han hade varit i stan och kommer hem utan tobak. Första gången åkte han den sura vändan tillbaka till stan för att köpa tobak; igår gick han in till grannen med svansen mellan benen (var annars?) och tiggde några cigg. Det blir extra dyrt att röka när man börjar bli gammal och glömsk. Antingen kostar det bensin eller också får han punga ut tacksamhetsränta.

 

Redan dagen efter kom tecken nummer tre, som kanske egentligen hör ihop med tvåan, då han glömde sitt kontokort som han skulle köpa ny tobak för. Både till sig själv och till den givmilde grannen. Tur för honom att jag jobbar strax intill lanthandeln där det hela uppdagades. Och jag är dyrast av allt.

 

Om han bara blir en aning mera glömsk så kanske han glömmer bort att röka...

 

Stinky & Frollo

Foto: Plura Nordell via Skype


Kommentarer
Postat av: Linda

Snygg kamera. Vad kul du ska ha! Har kollat lite objektiv pa craigslist men ska kolla vidare. om ni gr pa http://www.bhphotovideo.com/



kan ni kolla priserna har. jag har alltsa en lite kackig 75-300 som jag ar nojd med. Den ar lite lo end men bra att plata faglar med.



den dar graniten maste vi testa och bjuda pa. Det ar dags for langa aftnar ute vid grillen i goda vanners lag.



Nu ska vi halla upp fat robin 2 pa flaska.



Kram kram

2010-04-06 @ 23:46:51
Postat av: Linda

Ja det vore roligt om hon försökte översätta för maskinen måste få enormt huvudbry när det kommer till "huggarns".



Det är bra, håll koll på biljetter. Väldigt trevligt att ha att se fram emot!



2010-04-13 @ 02:53:02
Postat av: Linda

Ok. Nu har vi sett kameran - dags att se lite bilder!!!

2010-04-15 @ 14:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0