Utan TV i dalen

Helgkajan - med afrikansk favoritsjal - står och ser bred ut i köket.

Kolla Peter Gustavsson i Järles skål på bänken! En ny favorit.

Tänk om karln kunde ha en hemsida så att jag kunde visa mer av hans snygga keramik.



Fredag kväll - vi röjer vardagsrummet från möbler och skurar golvet med något som luktar ammoniak. Sen kan vi inte vara där inne. Vi inser att vi inte kommer att kunna se på TV på en hel vecka. Jag är överlycklig.

I mitt före detta liv kastade jag ut TV:n efter en längre periods ohälsosamt nyttjande av den. Jag hade skapat ett sjukt beroende och det fanns bara en väg ut ur detta. Och fan vad livet blev härligt. Sen inledde jag ett förhållande och därmed ett liv fyllt av kompromisser. Mitt förhållande till TV:n var tack och lov något sundare än förut men periodvis faller jag fortfarande ner i det djupa TV-träsket och jag hittar inte avstängningsknappen.

Därav min positiva inställning till denna TV-fria vecka. Vi pratar. Vi grejar. Vi lyssnar på musik. Vi pratar igen. Vi läser. Och vi går och lägger oss tidigare.

Eller förresten, vi har ju ingen TV.

På lördagen var det dags för slipning av det nyskurade golvet. Ingen mastodontslipning med stor tung maskin utan bara en liten ytskrubbning för att matta ner den befintliga lacken.

Kajan slipar


Sen krävdes det en dammsugning och en runda med golvmoppen och medan golvet torkade åkte jag till Smultrongårdens höstmarknad. Smultrongården är en sån där butik på landet med inredning, Odd Molly-kläder och café. Den ligger inte långt härifrån. Det svävar en på gränsen till småäcklig aura över stället men det är ändå något magnetiskt med det. Inte minst då jag själv skulle vilja ha en butik på landet. Den här gången kunde jag hålla mig från alla zinkpottor, glasskålar och doftljus och kom bara hem med några växter till höstkrukan på verandan. Bra jobbat Kajan!

Smultrongården - rart så man spyr



Därefter var det dags för första strykningen. Vårt mörkbruna golv förvandlades till en azurblå swimmingpool och vardagsrummet fick en känsla av simhall. Jag målar snabbare än G. Han skyllde både på sin pensel och på sitt knä men jag tror helt enkelt att jag är en bättre målare än honom. Han låter dock mer än jag när han målar. Det stånkas och pustas och ojas. Och snörvlas. Om det är rinit eller ticks har jag ingen aning men när näsan hänger neråt på honom blir det extra påtagligt.

Förvandling


Jag borde ha lärt mig vid det här laget. Det går inte att bara måla om ett golv. Eller en vägg. Eller en hylla. Tanken på att ställa in de gamla möblerna på det nya golvet känns helt plötsligt främmande. Ska vi inte passa på att köpa en fåtölj istället? Det är ju alltid en av oss som får ligga på sniskan när vi ser på TV. Denna jävla TV. Vi turas om att få ont i nacken helt enkelt. IKEAs hemsida nästa. På fåtöljfronten var det lite magert. Blocket var desto bättre! Riktigt bra till och med. Här fanns det en hel del gamla designklassiker för en acceptabel penning. Skulle vi slå till på två fåtöljer kanske?

Det blev tre. Shit.

G har en förkärlek för Johanson Design och deras prylar. Vår favoritrestaurang Indigo, den ligger iallafall på topp-tre-listan, har pallar från Johanson och G kan knappt äta när vi är där. Han pratar bara om pallarna och dess fulländade form. För ett par år sedan hade vi tur. Två barstolar från Johanson skänktes bort av en ovetande kollega till G och de pryder sin plats hemma hos oss.

Nu var det dags igen. En arkitektfirma i Stockholm bytte sin inredning och två Johansonstolar var till salu. När kunde vi åka till Stockholm?

Sen var det en lounge chair i koskinn till salu. Helt perfekt för oss. Men i Skåne. Dit åker vi inte. I skrivande stund håller försäljaren på att undersöka möjligheten att skicka den. Håll tummarna.

Le Corbusiers C4 lounge chair skulle vara perfekt i vårt vardagsrum...



På söndagens morgon tog jag mig en löprunda, något som bara kan ske när inte TV:n har hållit mig vaken för länge kvällen innan, och sedan var det dags för andra strykningen. Resultatet blev fantastiskt.

Kalsongjocke i simhallsljuset



Nu när vi hade bestämt oss för nya fåtöljer kanske vi skulle satsa på ett nytt bord också... men det valde vi att bygga själva. Det blir betongskiva och svetsat underrede. Trekantigt. Why not?

När skulle vi åka till Stockholm då?

Redan andra måndagen i mitt nya liv som måndagskrukmakare offrades för annan aktivitet. Det som jag hade svurit på att aldrig göra. G var ledig. Vi åkte till Stockholm och passade på att göra ett par andra ärenden också så klart. Vi åt på Hermans bland annat. Hermans ligger på Fjällgatan med en fantastiskt utsikt över hela Stockholm och maten var underbar. Vegetarisk buffé och riktigt kladdiga kakor till dessert.

Hungriga på Hermans

 

Ett besök på Nacka byggnadsvård inspirerar

 

Kajan mellan element och dörrar i Nacka

 

Å så en obligatorisk inköpsrunda på Goodstore


En ask Captain Tofu's Ocean Fingers köptes...

 

...men det blev ingen vegetarisk lax.

 

På torsdag börjar G sitt nya jobb med en ledig dag. Förutom den nya uniformen, med ränder på slipsen istället för sköldpaddor, har han fått en liten påse med det viktigaste:

Namnskylt och alkolåsmunstycke



På tal om något helt annat: Världens bästa blogg är född: Maple Ave Gazette. Där har de getter på vägarna. Vi bor i Getingedalen.


Vacker konst för oss fryslortar




Kommentarer
Postat av: Linda

Men det är ju för jäkla gött med golvet! Mera bilder! Och attans - bilder på stol jävlarna please ska man behöva bajsa på sig av nyfikenhet? Såg att du hojtat (holler!) på skypen. I helgen kanske och nu har vi internet i hela huset så vi kan gå rundvandring. Fast jag la precis upp nytt på bloggen som går igenom huset. Skickade din länk till Rosie så hon kunde se din keramik och hon är ju bara för söt. "jag ser att Kajsa gjort ört märkare i keramik. Dom måste hon ju kunna skicka över så du kan märka upp ditt land." Och hon älskade äpple tunneln och alla dina andra grejer. You're a proffessional! Gonatt och kram.

2009-10-01 @ 06:22:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0