Bästa måndagen på länge!

I'm a professional. Idag har jag haft min första tjänstlediga måndag och det kändes jääääävligt skönt. Klockan 08.15 var arbetsbyxorna på och sen har jag haft en heldag i verkstan. Med lunchpaus mellan tolv och ett. Som en riktig arbetare. Så effektivt. Så underbart.

Igår var det söndag och utflykt till Julitas äppeldagar. Det har blivit en tradition. En trevlig tillställning även i år. Väl  tillbaka i Örebro åt vi söndagmiddag på restaurang Efesos.

Vi: Vi har fått bygglov för garaget!
Pappa: Ja vad kul! Kan ni inte rita hur det ska se ut?

Efesos är en tjusig restaurang med tygservetter. Därför börjar min far rota efter en papperslapp i fickorna.

Pappa: Här! Ett kvitto från apoteket. Så klart.

Skrattpaus. Sen ritar vi.

Pappa (till G): Men var ska din verkstadsdel vara?
G: Här (pekar).
Pappa: Men får bilarna plats då?
Vi: Det ska inte vara några bilar i garaget.
Pappa: Ska det inte vara några bilar i garaget?
Vi: Nej.
Pappa: Ska det inte vara några bilar i garaget???
Vi: Nej.
Pappa: Var ska ni ha dem då?
Vi: I car porten.
Pappa: Vad ska ni då bygga garage för?
Vi: Ja men kalla det verkstad då.

Lite senare under middagen berättade vi att vi ska måla om golvet i vardagsrummet:

Vi: Vi ska måla om golvet i vardagsrummet.
Mamma: Varför det?
Vi: Vi är inte nöjda med den bruna kulören.
Mamma: Vad blir det för färg nu då?
Vi: Knallturkos.

Mamma utbrister i ett av sina berömda gapflabb. Pappa gör en obeskrivlig min.

Mamma: Nej men på riktigt, vilken färg?
Vi: Knallturkos.
Mamma: Jaha... jo men det kanske blir bra... oj...
Kajan: Hehe, när jag berättade det här för Anna (kusinen) så sa hon: Vad tror du Matts och Agneta kommer tycka?
Pappa: Man ska måla i den färg man själv tycker om, inte för att göra andra glada.

När vi kommer till Flugis vill pappa förstås ha hjälp av G med datorn. Jag hittar ICA Kuriren i köket. Där läser jag ett reportage om lantlig stil i köket. Enligt dem finns det fem "måsten" om man vill ha ett lantligt kök:

1. Vitt kakel. Helst rektangulärt med fasade kanter. Check.
2. Pärlspont nånstans. Check.
3. Skåpluckor i vitt eller grått med någon form av spegel. Check.
4. Öppna hyllplan. Jajamensan. På tre väggar av fyra.
5. Gamla glasburkar på ovan nämnda hyllplan. Check.

Vi har ett lantligt kök. Oh yes. Om man ville spetsa till det och få ett ultralantligt kök kunde man även ha en skomakarlampa i fönstret och en mårbackapelargon på fönsterbrädan. Check. Och matt.

I samband med att allt annat beträffande Getingedalens krukmakeri genomgår någon slags förvandling så har även dess hemsida piffats upp. Under rubriken Nyheter kommer jag i fortsättningen kunna skriva egna inlägg, till skillnad från förut då jag var tvungen att gå via en suckande webmaster. Små bilder kommer jag dessutom att kunna addera. Och när webmaster får tid så kommer galleriet att uppdateras med senaste nytt.

Jul(ita)grisar

 

Äppeltunnel i Julita. En sån ska vi ha i Getingedalen!

 

Hallå där borta i The Big Apple! This is for you!

 

Så käckt

 

Nyproducerat






Kommentarer
Postat av: Anonym

Sitter och har skittråkigt på jobbet men nu fick jag mig ett garv. Man tackar! Och ett smaklIgt äpple jag ser ut att vara också.

2009-09-22 @ 22:48:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0