Ett riktigt kök

Hockeyn är slut! Halleluja trodde jag. Det var bara slut för Sveriges del. Sen kom det en final också. Tack vare att Tre kronor kammde hem bronset så har G varit riktigt uppåt ikväll. Dragit några vitsar till och med. Eller beror det på att han är ledig imorgon?

Är det någon skillnad på affektskrik och affektskrik? Att han skriker när det är hockey borde vara likställt med att jag skriker när jag är förbannad. Enda skillnaden är att det ena tydligen är acceptabelt och det andra inte.

Kärt barn har många namn. Pink Palace kallas för Romance Ranch av dess nye husbonde. Kul för syrran. Då vet hon vad hon har att se fram emot. Romance Ranch... jag tycker det är komiskt.

Helgen har varit sköööööön. I och för sig kunde den ha börjat bättre. Jag slutade tidigt och hade förberett fredagskvällen med vin och middag men hem kommer ett hockey-fan och Getingedalen var far from Romance Ranch. På lördagsmorgonen sov vi ut. Ännu liggande i sängen hittar vi en annons i tidningen om en annorlunda plantskola bara några mil från oss. Efter frukosten åker vi dit.


Helgfrukost: Färskpressad juice med granatäpple


Det är visserligen soligt men det blåser kalla vindar och vi håller oss helst inne i deras växthus. Där finns det både gamla klassiker och nya spännande saker. Vi kommer hem med tre olika chiliplantor. En chiliplanta är ett måste i vår köksträdgård. Frukterna lever vi på hela vintern. På Plantagen brukar det bara finnas en sort. Helt okej men trist. På Tant Grön var det allt annat än trist.


Kajan: Åh vad mycket fina saker!
G: Intressant byggkonstruktion. En sån här ska vi ha.



Väl hemma igen får vi ett par kontemplerande timmar i växthuset och sedan är det matdags. Det är ju lördag och vi satsar på både förrätt, varmrätt och efterrätt. Det är underbart med det nya köket och hur funktionellt det är. Särskilt som vi bestämde oss för att sälja Umberto Squetto, eller Skvättobert som vi kallar honom på landet. Den där hyperstajliga italienska kranen som var så snygg men totalt oduglig. Nu är det nån annan lurad stackare som monterar dit honom och blir besviken. Vi är så glada för vår nya praktiska svenska kran från ett designvaruhus med ursprung i Älmhult. Den är inte alls lika snajdig men ack så bra.


Ibland räcker jag ut högerhanden och tjuvar ett tomatskott. I övrigt är jag bara mindful.



Blandaren Tryggve Tråk från IKEA. Så jävla bra.


Dagens förrätt: Tomatsallad med pistou (se separat recept)


Nu räcker det tyvärr inte med att ha två diskhoar. Nu vill G ha två av allt. Idag satte han upp ytterligare en knivmagnet där det ska sitta ytterligare en uppsättning knivar.

Kajan: Mera grejer...
G: Ja men det ska vara praktiskt.
Kajan: Det blir för mycket grejer. Det är väl inget jobbigt att ta en kniv på andra sidan?
G: Så har man inte i ett riktigt kök.
Kajan: Ett riktigt kök?
G: Ja i ett riktigt kök står allt framme och det är lätt att komma åt saker och man har allt runt omkring sig.
Kajan: Men nu snackar ju du om en restaurang. Det här är ingen jävla restaurang.

Vi har alltså inte något riktigt kök. Det är ett låtsaskök. Det ska tydligen vara ett restaurangkök innan G är nöjd.

Idag söndag åkte jag till en närliggande tävling och sprang. Precis som utlovat var skogen underbar och jag gjorde dessutom ett riktigt bra lopp. Trots det kom jag sist. Sist? Hur fan gick det till? De andra måste ha varit dopade. Nu vet jag inte om jag ska vara nöjd eller inte. Skitkul var det iallafall och jag var hemma redan klocka ett. Det blev ånyo lite växthusvila och återhämtning ihop med P3 och Allt om Trädgård.


Orienterarstilleben



Andakt

Nu väntar åter en hel arbetsvecka men veckan därpå är bara halv. Sen är det snart skolavslutning så det börjar dra ihop sig till lata arbetsdagar och - ännu bättre - semester.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0