Livet på landet

Det är måndag och regn. Prognosen stämmer exakt. Perfekt för bakning. Degen jäser och Kajan bloggar. Det brinner i vedspisen. I torsdags blev den godkänd av sotar'n. Mmmmmmumma. Allt är så jävla rart.



I helgen var det dessutom underbart väder och horder av människor i Getingedalen. Orienteringstävlingar. Det är ingen slump att min sport utförs just i min skog. Husköpet var ytterst medvetet. Skogen är känd för att vara vacker men även vild och utmanande. Precis sånt man vill erbjuda när man arrangerar en orienteringstävling. Mest häpnadsväckande för helgens tävlingar var att det var G som tävlade. Inte jag. Min G med karta och kompass! I'm so proud. Nybörjarkursen är avslutad och examensprovet är avlagt med den äran. Han upptäckte dessutom att han faktiskt kan springa lite nu, så länge det sker på mjukt underlag. Alltså i skogen bredvid stigen. Jag är så lycklig! Detta ska vi fira med att köpa ett par nya löparskor till honom och det görs på Löpex. Dels för att våra vänner driver butiken, dels för att de är experter på löpning och skor, dels för att man får springa på löpband och testa skorna.

Övrig tid i helgen har vi ägnat åt middag hos svärmor och avkopplande småfix utomhus. 2009 års grill är tillverkad och invigd. Varför köpa det man kan konstruera själv?


Nya grillen eldas in.


Rädisor redan till midsommar?


Förra veckan hjälpte vi en kompis, P, med ett spökuppdrag. Hans 10-åriga dotter och hennes klasskompisar skulle övernatta i Kalltjärn, stugan som ligger vid vår badsjö, och han tyckte att ett litet spök skulle ge en extra dimension åt klassresan. Självklart sa vi. Hunden skulle ändå rastas. När skymningen föll var barnen samlade i stugan och vi började bulta i väggarna och vifta med pinnar utanför fönstren. Lagom när vi skulle lägga in nästa växel och ta fram spökkedjorna så kommer P ut och vinkar. Det räcker, det räcker! Tack ska ni ha! Ungarna är helt förstörda där inne. När jag sedan träffade P på tävlingen igår så kom han fram, bugade och tog i hand. Hjärtligt tack. Jag kommer aldrig mer få vara klasspappa. Tack. Är det så enkelt? Nån mer som vill slippa vara klassförälder?

Stugan där det spökar...

I fredags var jag på kurs i Det svåra samtalet. Det  var matnyttigt och tipsspäckat och jag kände att jag kommer att ha lika mycket nytta av det på jobbet som hemma.

Den här veckan är behaglig. Två vanliga arbetsdagar, en planeringsdag utan elever och två lediga. Alltså fyra sammanhängande lediga dagar. I'm looking forward to it. På tordag ska vi vara väldans kulturella. Först ska vi ta del av Tysslingedagen. Nästgårds socken har som tradition att arrangera en åka-runt-dag på Kristi Himmelfärdsdagen. Man passar på att visa upp vad man kan i hantverks-, trädgårds- och musikväg och ordnar små caféer. Det var bland annat kletzmermusik med Carte Blanche redan klockan 11 på förmiddagen så vi får ställa väckarklockan. Sen har vi några andra obligatoriska stopp och Kajan måste väl dricka kaffe nånstans också. På kvällen var det tydligen konsert i Stadsparken med Detektivbyrån, The Idle Hands, The Gordons och Phomic. Detta med anledning av att det är folknykterhetens dag så jag vet inte om vi är välkomna.

På fredag ska vi såga upp timmerhögarna till klyvbara stubbar.

Garaget? Har ni sett något garage? Inte jag heller. För två veckor sedan tröttnade jag på att lyssna på G och hans återkommande ändringar i planerna och konflikterna som uppstod, framför allt inom mig, i samband med dessa. Jag vill inte höra mer om garaget, sa jag. Men vill du inte vara med och bestämma hur det ska bli? sa G. Du vet vad jag önskar, sa jag. Men vem ska jag då bolla med? sa G. Jaha, sa jag, det är bollar du gör? Jag hjälper gärna till och bygger när det blir dags. Återkom då. Allting har varit frid och fröjd sedan dess. Jätteskönt. Och så kom dagen då G suckar och säger Jag vill inte bygga något garage... det känns inget roligt. Jag vill bygga orangeri, rosenbågar, totempålar och en massa annat kul. Garage är tråkiga. Fast han ler lite samtidigt och jag inser hur viktigt "bollandet" var för honom. Jag väntar fortfarande på att han ska be mig hjälpa till. För bygga, det vill jag. Jag trodde dessutom att det var det vi skulle göra på semestern i år eftersom vi har lagt alla resplaner och utflykter åt sidan. Men då det fortfarande inte finns några ritningar, besked från miljökontoret eller någon byggansvarig så har jag svårt att se hur bygget ska vara igång om tre veckor. Men jag hoppas att jag har fel.

Oavsett garagebygge eller inte så har jag planer på en dygnstripp under semestern. Jag skulle vilja åka till Askersund, Bastedalens Kinapark, Medevi brunn, Tjälvesta ängar och Tivedens nationalpark. Och bo i bilen förstås. Mest för de olika naturupplevelserna men också för lite kulturella inslag som grötlunken på Medevi och den pittoreska stadskärnan i Askersund. Jag tror att det blir en perfekt tvådagarstripp. Om vi har börjat bygga så kommer det dessutom att bli ett synnerligen trevligt avbrott när Cirkus Paddal styr kosan mot Getingedalen för några dagars behaglig samvaro i slow motion. För att inte tala om syrrans besök i augusti och Toadfestivalen i Paddal.

Dagens frustration! Jag hinner/orkar inte vara i verkstan! Det stööööööör mig!

Nu är det dags att stoppa brödet i ugnen och lägga mer ved i spisen.

Hur svårt kan det va?

Kommentarer
Postat av: Thomas

Slow motion!? Vi som är så aktiva!

/Cirkus Paddal

2009-05-21 @ 17:50:15
Postat av: LINDA

Far man laga till en riktig korv i snygga grillen? Det låter som upptakten till sommaren är i gång. Härliga planer! BVi har bokat biljett och kommer som planerat. Det ska bli TREEEEEEEEVLIGT!!!!!!!

2009-05-23 @ 04:15:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0