Långt, längre, längst!

Det är gråkallt ute. Kajan är inne vid datorn. Har just sett Niklas mat från den 21 maj på SVT Play. Det vegetariska avsnittet. Det är helt i min smak att kunna plocka fram lite god TV när vädret och aktivitetsmängden tillåter.

Det har varit fullbokade dagar och kvällar den senaste tiden. Aktiviteterna har varit av både frivillig och mer tvångsartad karaktär. Ikväll blev det plötsligt lugnt så vi tog en promenad för att sedan gå hem och laga mat. Basilikan är fullvuxen nu så det blev hemgjord pesto.


Kajan mortlar pesto


Pastan kokas på vedspisen


För G ter sig tillvaron just nu relativt behaglig. Han fick ont i en axel, träffade en doktor som sjukskrev honom och blev ordinerad avlastning. Tänk den som blev ordnerad lite avlastning. Fan vad lycklig jag skulle bli. Avlasta - inte G:s starka sida direkt. Men människan är en anpassningsbar varelse och redan nu, en dryg vecka efter läkarbesöket, är han riktigt bra på att avlasta. Han gör inte många knop. Soliga dagar avlastar han på en filt på gräsmattan och regniga dagar avlastar han framför datorn.


Extraknäck: Datormekaniker. Av minen att döma verkar
det inte vara helt enkelt men han avlastar iallafall axeln.


Mormor har fyllt 93. Det blev en omtumlande tillställning i samband med detta. Det är svårt att tro när man får veta att det egentligen handlade om 90 minuters picknick vid Bagarstugan i Närkes Kil men det går att få snurr på det enklaste lilla kalas om man sätter alla gamlingar på ena sidan. Visst går utvecklingen snabbt nuförtiden men tyngdlagarna är fortfarande samma gamla som förr. Alla överlevde och det var nog min far, som stod några meter från alltihopa, som mådde sämst efteråt. Han mådde nog sämst redan innan också. Han mår alltid sämst. Han har, eller har haft, alla sjukdomar som finns. Enligt moster AG kommer han att bli ett medicinskt fenomen eftersom han kommer att vara den första mannen med livmoderhalscancer.

Framtiden. Ibland tror jag att det är bra att skriva om den, ibland bör jag låta bli. I det förra inlägget skrev jag hur vi skulle på konsert och sedan klyva ved. Det gjorde vi inte alls. Däremot gjorde vi Tysslingedagen riktigt ordentligt. Det blev alldeles för trevligt, fint väder och långvarigt och när vi kom hem fanns det ingen som helst energi - eller tid - för att ladda om och åka på konsert. Dagen därpå var som sagt inbokad för vedsågning men då regnade det och att halka omkring i skogen med en motorsåg verkar risky. Till och med för G. Vi såg film istället. Australia (dålig) och The Wrestler (bra). Men sen skrev jag också hur frrrrrrustrrrrrrerad jag är eftersom jag inte orkar eller hinner vara i verkstan. Det behövdes tydligen bara ett litet utbrott för nu är jag där titt som tätt. I natt går ugnen. Hur svårt var det egentligen?


Ny skålform?


Ja jävlar. Härom dagen fick jag ett ryck och rensade allt ogräs ur rosenbusken iklädd en favorittröja från Indien - en som min favoritkille köpte åt mig när han var där för två år sedan - och det var kanske inte så clever. Taggarna drog ut en massa små trådar ur tröjan och jag förbannade min impulsivitet, gick in till sylådan, tog fram en synål för att dra in alla trådar på insidan av tröjan istället. Sen skulle jag trä i tråden i nålsögat. Jag lyckades till slut men så här illa har det aldrig varit förut. Ska vi slå vad? Jag har mina första läsglasögon innan året är slut. Åtminstone när jag ska sy.

Apropå ogräs. Vi har massor och vi lagar mat på det. Både nässlorna och kirskålen åker i grytan nuförtiden och om det inte vore för enformigheten så skulle vi kunna leva på det i flera veckor. Vi har stora ätbara ängar. Dessutom har vi gett oss fan på att inte köpa någon gödning i år utan bara tillverka vår egen. Genom att samtidigt köpa den allra billigaste jorden så kommer vi förbaskat billigt undan i år. Förutom den skit som grannens hästar lämnar efter sig när de är på rymmen i vår trädgård så tillverkar vi nässelvatten. En stor bukett nässlor i en hink med vatten. Låt stå en vecka. Rör om då och då. Sila bort nässlorna ur det stinkande vattnet och vips! Där har du din gödning. Häll en tiondel i kannan och fyll upp med vatten. Billigare blir det inte.


Kirskålspaj


Nässelbad


Nästa gödsel stavas kompost. Förrförra årets köksavfall tillför jorden allt vad den behöver och nyklippt gräs mellan rädisorna och salladen gör också susen åt odlingarna. Varför inte slänga på lite aska från kaminerna när man ändå är igång? Även det ett näringsrikt tillskott. Sist men inte minst - urin. Ja jag erkänner! Jag pinkar i vattenkannan! En tiondel golden shower i vattnet får blommorna extra färgstarka. För den sistnämnda häller jag inte över köksväxterna. Nej där går gränsen...


Artikel i min trädgårdstidning om "Guldkannan".
Kanske vore något för Kajan?


Nu har de första knotten anlänt. Jag vill inte kalla det för invasion men så tidigt som i maj har jag aldrig stött på dem förr. Jag är jävligt sugen på att åka till Granngården och höra om deras maskin för mer än 5000 kronor verkligen fungerar. Garanterat effektiv mot knott står det i reklamen och för de pengarna hoppas jag att det stämmer. För snart kommer perioden då vissa kvällar är så knottiga att man inte kan vara ute. Hur fint vädret än är. Visst, det är fint inomhus också men om vi ska bygga garage så vill jag inte behöva gå in klockan fem på grund av knotten. Då blir vi aldrig färdiga. Fast vi har ju inte ens börjat och jag frågar inga frågor. Det är lugnast så. Granngården nästa!


På kylskåpet just nu: Mosquito Magnet Defender


Min närmaste kollega, en ung man på 27 år, kom i sarong till jobbet igår. Det var 25 grader varmt och åtminstone alla tjejer vet ju hur skönt det är med kjol på sommaren. All heder åt honom som sår frön i jämställdhetens tecken hos våra 85 elever. All heder åt honom som vågar bryta denna absurda oskrivna klädsellag som säger att kvinnor får gå klädda som män men inte vice versa. All heder åt honom som svarar upp mot blickar och kommentarer. Han har inte ens kjol. Han har sarong. Ett av Asiens vanligaste klädesplagg på män.

Jag läste en undersökning som visade att de pappor som var sämst på att vara pappalediga är politiker. Näst bäst - men ändå långt ifrån bra - var pappor som jobbar med barn; förskollärare, fritidspedagoger och lärare. På första plats kom statistiker. Först blev jag lite förvånad men så började jag tänka. Dessa manliga statistiker är kanske ändå den kategori pappor som oftast ser detta faktum på pränt. Och då inte bara i en tabell över hur många pappor som är hemma med sina barn utan också listor och tabeller som visar på konsekvenserna av att det är mest mammor som stannar hemma. Hur dessa barn mår, hur det går för dem i skolan, vilka fritidsintressen de väljer, vilka gymnasieprogram de går och vilka jobb de sedan söker. Jag är nämligen helt övertygad om att det har mycket större konsekvenser än man tror. Inte minst för hur dessa barn i sin tur fördelar föräldraledigheten för nästa generation.

Nu ska jag bara jobba i 12 dagar till. Då inleder jag min semester med en resa till Borås. Sen ska jag vila upp mig inför dagarna då Cirkus Paddal är här. Med tanke på det höga tempo och krav på aktivitet som de har så är det skönt att jag får ett par dagars förberedelsetid.

Skoja bara.

Shit vad långt det blev.


Kajan grillar årets höjdare: marinerade blomkålsbuketter.
Hunden väntar på korv men hon vet nog inte att de är gjorda av sojabönor...


Nytämjda vilda violer


Förra årets nykomling tog sig! Rosenmandeln blommar just nu.


Kvällssol i köket


Ljuvlinge

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja det var långt och mycket trevligt. Tack för lässtunden.

2009-06-03 @ 02:29:15
Postat av: Linda

Nu är det dags för nytt inlägg (guilt guilt) tycker Linda i staterna. Hur är det i vackra trägårn? Vi siktar fortfarande pa closing 15:e Juli. Jag börjar en film på måndag och jobbar jobbar jobbar fram till dess och sen RESAN. Ska bli underbart att skriva på alla papper och sen andas ut och komma hem. Vi längtar!

2009-06-12 @ 23:22:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0