Bäst att man skriver en rad...

Måste hålla tungan rätt i munnen så att jag inte börjar skriva på finska. Har haft live show från Jukolan Viesti (världens största orienteringsstafett) på datorn hela dagen. Jag brukar vara med där - det är en förbannat skitkul upplevelse - men tyckte att jag hade tränat för dåligt under våren. Jag kommer igen 2010. Som 40-åring.

Fick dock ett ryck under eftermiddagen, tog en paus från den finska cirkusen och sprang en egen runda i skogen. Hunden var rastlös och något sa mig att jag skulle vara väldigt nöjd efteråt. Dessutom hade jag, min vana trogen, varit inne på världens bästa vädersite och sett att det skulle börja regna klockan sex och hade jag inte kommit ut innan dess skulle det aldrig bli av.


Rädisor före midsommar? Indeed! Nya frön är redan nere i jorden.


G jobbar natthelg. På måndag börjar hans semester. Själv ska jag slava i fyra dagar till sen åker vi till Borås. Eller slava, jag har verkligen inget slavjobb. Det har ju varit skolavslutning och efter den brukar mitt jobb vara extremt slappt och behagligt. I år undantaget. Vi har flyttat fritids till en annan byggnad. Jag avskyr att flytta och såg definitivt inte fram emot att bära möbler och kartonger under den tiden då vi normalt brukar dricka kaffe, läsa tidningen, baka, sola och snacka skit. Ibland tar vi hand om barn också men för det mesta tar de hand om sig själva. Hur som helst, jag behövde inte flytta en enda sak. Jag sa åt våra 20 sommarlovsbarn att de skulle få vara med om att slå ett flyttrekord och vips så hade jag 20 flyttkarlar som slet och kämpade för att slå det obefintliga rekordet. Dumma Kajan. Man får inte lura barn. Men jag matade med glass och glada tillrop och de hade skitkul så situationen blev en så kallad win-win. Nu är jag med och formar ett nytt fritids. Ett bättre fritids. Mitt fritids. Det kommer att bli skitbra.

Det är dock inte bara fritids som flyttar. Det går en tornado genom hela skolan och alla klassrum ska byta plats. Vi tror att vi har kommit på den ultimata och logistiskt mest effektiva användningen av våra lokaler. Därför hyrde vi en container och passade på att slänga en förskräcklig massa möbler och saker. Sånt som Kajan sen tog hand om. Sånt som kommer att bli perfekt i den framtida verkstaden och under sommarens kurser.

Apropå kurser. Den första är redan avklarad. Jag hade ett gäng betonggjutare på besök och kursen blev så där löjligt lyckad. Helt perfekt. Jag har redan gått i alla fällor.


Doftorgie i köket


Det kom en sotare på inspektion. Det som tidigare varit godkänt är tyvärr inte längre det. Nya regler råder och det är bara att anpassa sig annars täcker inte försäkringen vid en eventuell eldsvåda. Egentligen skulle vi behöva bygga om hela huset eftersom takstolarna på vinden står för nära murstocken men vi fick tack och lov dispens eftersom det inte fanns några tecken på tidigare överhettning. Det har ju funkat sedan 1939. Men att bygga väggar i anslutning till murstocken var ändå too much. Även om de har kunnat stå där sedan huset byggdes så måste de bort. Tänk om vi hade vetat det när vi byggde om köket. Nu kom vi undan med en inspektionslucka men ändå. Sen måste vi fästa takstegen i alla hörn och montera en permanent stege på fasaden och...


Har ni några riktiga bildäck?
Är man torsk så är man. Gelatin och E-ämnen till trots.



Borås på torsdag. Morrissey. Vi ska nog passa på att se lite andra saker när vi ändå är ute och rullar. Vi har ju faktiskt semester och inga planer för midsommarafton. Vi tror att vi ska stanna till på några olika platser efter Vänerns södra strand. Bland annat Lidköping och Rörstrand Center, Läckö slott och Hunneberg utanför Trollhättan. Hunneberg är sevärt för sina 60 meter höga diabasklippor och lär vara Sveriges älgtätaste plats. Vi får se hur många övernattningar det blir. I dino förstås.

Det är hårdrock på TV:n på undervåningen. Det känns som en perfekt ljudmatta till den finska speakern i datorns högtalare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0