Semestervecka två - så kan det gå!

Lördagen den 27 juni

Det härliga semestervädret håller i sig. Vi mixtrar med våra trädgårdsprojekt. Går till Kalltjärn, badar och dricker öl. Äter middag och lyssnar på Linda Olssons sommarprogram i växthuset. Hennes tema är kärlek och vänskap och hon lyckas hålla oss fångade ända till slutet. Jag läser hennes Sonat till Miriam - och fyra andra böcker -  just nu så hon kändes aktuell. För mig. Därefter går vi in och ser Heartbreak Kid. En Farrelly-film som stimulerar en helt annan del av hjärnan än vad Fru Olsson gjorde.

Söndagen den 28 juni

Vädergudarna skämmer bort oss. Jag har ont i ryggen och i min gamla arm (till skillnad från den nya) så jag försöker ta hand om mig. Lite spikmatta och lite armträningsövningar. Fast jag är nog för sent ute. Jag kanske borde ha tänkt på kroppen redan när jag grävde landet, bar stenen, körde skottkärran och staplade betongplattorna. Jag börjar förstå vad G menar när han blir arg på sin kropp och det faktum att den åldras och blir svagare just därför. Jag vill inte heller acceptera att jag inte kan göra samma saker lika länge som förr. Det var inga problem att slitjobba för några år sedan men nu får man men av det. Värk som påverkar det fortsatta arbetet och, inte minst, humöret.

Vi får besök av G:s släkt som uppvaktar honom på hans födelsedag, om än lite sent. Presentskörden blev god. När allt firande är över kan vi konstatera att vi har två nya träd och fem klätterrosor som ska planteras. Mer grävande. Sånt som vi egentligen tycker är roligt.

Av jordgubbarna som inte gick åt till födelsedagstårtan gör vi varsin Frozen Strawberry Daiquiri och vi får sitta ute ända till klockan 21 för knotten. Eric Bibb, kvällens sommarpratare, är sövande. Han får bara 20 minuter av vår tid.

Måndagen den 29 juni

Dagen, som bjuder på lika fint väder som igår, börjar med ett sammanträde. Vi är nu inne i veckan då det vankas storfrämmande och vissa saker måste liksom fixas. Gräsklippning och trädplantering står på programmet och därmed är även dagens motion avklarad. Min rygg är dålig och jag får tid hos en akupunktör/massör redan på onsdagen.

På kvällen bjuder vi in två tårtglada barn för att få hjälp att göra slut på resterna från gårdagen. Nygjord tårta i all ära men gårdagens jordgubbstårta är nästan ännu godare. Vi avslutar vid Kalltjärn med ett dopp. Hasse Alfredsson underhåller oss via sitt Sommarprogram och sen somnar vi framför CSI.

Glad efter bad

Tisdagen den 30 juni


Idag är det - fint väder! Det gäller att vara mindful och inte bli bortskämd. Vi smörjer in våra nordiska hudar med solskyddsfaktor för vi ska konstruera en rosenlund. Av armeringsmattorna knypplar vi ihop nån slags klätterstöd och formen blir trekantig den här gången. Jag får nöja mig med de lite lättare arbetsuppgifterna eftersom min kropp säger ifrån.


Halvfärdiga rosenlunden Flammentanz


På eftermiddagen tar vi på oss löparkläderna och åker till Östanbergshyttan för lite orientering. Ett ypperligt tillfälle för G att friska upp sina nybörjarkunskaper. Om han inte håller i dem så kommer de att gå förlorade så jag struntar i min egen träning den dagen och erbjuder mig att skugga honom. Det betyder att jag springer bakom honom och får bara säga till när det är på väg att "barka". Efter tre "barkar" tappar han sugen och vi byter strategi Jag övergår från skuggare till hjälpare och nånstans hittar han ny kraft.

Hur det än gick med orienteringsbiten, han är ju ändå fortfarande nybörjare, så är jag rejält imponerad av två saker:

1. Att lyckas få tillbaka lusten efter att ha tappat den rejält nånstans på väg till fyran.
2. Att han sprang så fort, mycket och bra! Knät håller för allt större påfrestningar.

Kvällen bjuder på ett dopp i Kalltjärn och Morden i Midsomer.

Onsdagen den 1 juli

Även juli bjuder på vackert väder. Trots detta - färd till stan. Inköps- och ärenderunda. Massör och akupuktör Stafan Falck gör under med min rygg. Dit ska jag gå tillbaka. Resten av dagen ägnar vi åt matlagning, bakning, städning och längtan.

Torsdagen den 2 juli - söndagen den 5 juli


Cirkus Paddal gör entré vid 18-tiden på kvällen och här följer några dagar på rosa moln (eller är det kanske rosémoln?) och mycket kärlek. Blotta närvaron av denna familj får mig att må bra och det är inte så viktigt vad vi gör. Det räcker med att finnas. Vi går iallafall ner till Kalltjärn. Det finns fyra badglada barn i sällskapet och deras vilja är vår lag. Man kan ju dricka rosévin även där.


Äldst och yngst


Sedan följer mat, öl från Grebbestad, Morrissey, husvagn, Reeeeeally?, fästingtrauma, nybakt bröd, Lockgruvan i Pershyttan, gruvfrun, sur tonåring, blöt hund, 11 meter vattenhjul, sur tonåring, kliande 10-åring, kaffe, gruvans bortglömda snickeri, slagg, nummer 113, stånggång på halvfart, antik mobiltelefon, gruvhaken, flodpärlmusslor, Tape Recooooorder, sektion grön, äggboden, Reeeeeeeally?, fästing, Swedish Metal Aid, smultron, gruvsvengelska, sektion blå, ulliga gulliga kycklingar, bao, knott, regnskur, hyllningshemsida, skapande barn i verkstan, hundvalpar, matlagning, toadtröja, grillning, Reeeeeally?, Mongo Daiquiri, bröllop, bao, chokladkaka, spikmatta, tupplur, brandvarnare, avsked.


Sommar



Delar av cirkusen i gruvan



Bröllop är kul en stund när man är fem år


Sen blev allting grått.

Måndagen den 6 juli


Vi vaknar ur vår sorgkoma och konstaterar att vi har en hel vecka av gemensam semester kvar. Vi kanske ska glädjas åt den istället för att sörja att vi har det mesta bakom oss. Det blir en resa till stan för några ärenden och i övrigt tillåter vädret inget annat än inomhusaktiviteter. Nu ska vi läsa böcker, elda i spisen och mysa.

Hur svårt kan det va?




Lill-monstret



Föreningen Gruvhaken, sektion blå


The Burning Toad Crew

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0