Rabarbermarmelad

Nej jag är ingen marmeladtjej. Fast när jag äter frukost på annan ort och det förekommer marmelad så brukar jag ta en klick. Sen är behovet mättat till nästa gång jag äter på bortaplan. Nu skulle vi få besök av marmeladälskare så jag ville kunna tillfredsställa deras behov men inte behöva köpa marmelad utan ta vad som fanns till hands; rabarber.

En liten semesterburk med rabarbermarmelad:

250 g rabarber
2,5 dl socker
4 citronskivor (från tvättad citron)
Ca 1 cm färsk ingefära, skalad och tunt skivad

Skölj rabarbern, skär ner den i 2 cm stora bitar. Varva rabarber, socker, citronskivor och ingefära i en gryta och låt stå över natten. Koka upp och låt koka lugnt under cirka en timma. Allt ska koka sönder.

Gör marmeladprov! Ställ en assiett i kylskåpet. Lägg en sked marmelad på assietten. Ställ i kylen igen. När klicken har kallnat drar du en sked genom den. Om de två delarna flyter ihop igen så behöver marmeladen koka en stund till.

Om citronskivorna fortfarande är hela kan man skära dem i mindre bitar. Detsamma gäller ingefäran. Häll upp marmeladen på ren glasburk. Låt stå i kylen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0