Flädersaft

Jag gillar inte flädersaft. Jag har försökt att dricka och lära mig tycka om det under hela mitt liv men inte lyckats. En dag fick vi en stor påse fläderblommor av G:s syrra och jag kunde inte låta dem förgås. Bra bjudsaft om inte annat och G kanske tar ett glas nån gång trots att han inte är någon saftälskare. Dessutom kanske jag kan komma att gilla smaken av fläder när jag har gjort saften själv.

Så här gjorde jag:

40 klasar blommor
2 citroner
2 liter vatten
1,5 kg socker
50 g citronsyra

Se över blomklasarna så att det inte finns insekter eller fula delar. Lägg dem i ett stort kärl. Borsta citronerna, skiva dem tunt och lägg på blommorna. Koka upp vatten, rör ner socker och syra tills det löst sig. Häll vätskan över blommor och citroner. Täck med lock och låt stå kallt i 4 dagar. Sila och förvara i frysen.

Gillade jag min saft? Ja! För första gången tyckte jag att det var gott med fläder!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0