Baguetter enligt Martin

Allt som oftast smyger jag in på Pain de Martin och roffar åt mig tips. Killen älskar att baka matbröd, i synnerhet surdegsbröd, så till den milda grad att han har en kokbok på gång.
 
Det här receptet på baguetter har jag stulit från ovan nämnda blogg och brödet blir otroligt gott tack vare de tydliga instruktionerna och små detaljerna. En och annan liten ändring har jag dock gjort för att brödet ska passa mina vanor, min ugn och min mage.

4 dl kallt vatten
1 tsk färskjäst
480 g vetemjöl special
1,5 tsk salt
isbitar

Kvällen innan:

Blanda ut jäst i vatten tills det löst sig. Rör ner mjölet. Tillsätt salt. Rör ordentligt någon minut. Täck med plast eller lock och ställ i kylskåpet. Låt stå där tills den rest sig och bildat en krater, cirka 13-17 timmar.


Eftermiddagen/kvällen efter:

Häll ut degen på mjölat bakbord. Dra ut till en rektangel och vik ihop degen. Upprepa detta några gånger. Mjöla degen och lägg över en duk. Låt jäsa 30 minuter. Sätt på ugnen (max) under tiden. Ställ in plåten som baguetterna ska bakas på så att den blir varm samt ett annan plåt/form som du inte är så rädd om.

När 30 minuter har gått delar du degen i 3-4 delar, dra ut varje del till en baguette och snurra dem. Lägg dem på bakplåtspapper/teflonduk. Strö lite mjöl över. Skjut över alltihop på den varma plåten. Lägg några isbitar på den andra formen/plåten.

Efter 10 minuter vädrar du ugnen genom att öppna och stänga luckan. Upprepa detta med några minuterns mellanrum tills baguetterna är färdiga. De ska få relativt mycket färg. Vänd på baguetterna så att de blir gräddade även på undersidan.

Låt dem svalna på galler.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0