Böcker, TV och (frånvaron av) stress

Häromdagen avslutade jag Katarina Mazettis Mitt himmelska kramdjur. Ni vet hon med grabben i graven. Lika lättläst och onödig som underhållande och trevlig. Hur som helst, i den figurerar en karaktär som har blivit av med sin läkarlegitimation på grund av ett tragiskt missöde och tankarna går direkt till min far. Denna läkare var så innerligt trött på patienter, och människor i största allmänhet, som gick omkring och gnällde, bar på välfärdsproblem och var missnöjda med allt och alla. Därför gav han dessa människor en dödsdom, små chanser att överleva och dåliga prognoser. Patienterna reagerade förstås med att rasa ihop, be om utlåtanden från andra läkare och mirakelläkemedel men till sist hände ändå alltid samma sak:

De rasade, de grät och klagade och bråkade men till sist fann de sej och började inse hur bräckligt och dyrbart livet var. /..../ En del bröt med sitt tidigare liv och följde sina drömmar, de drömmar som de dittills inte sett det praktiskt möjligt att förverkliga. /.../ De skrattade mycket mera och de slutade alldeles klaga över småsaker. /.../ Och då gav jag dem ett nytt besked, ett som gav dem livet tillbaka. Det var inte svårt att hänvisa till att prover förväxlats, att sjukdomen fått ett oväntat förlopp. (s. 102-103)

Varför blev han då av med sin legitimation? Jo, en av patienterna tog sitt liv och vid obduktionen kunde man inte finna minsta spår av den dödliga åkomma som läkaren hade sagt att han led av.

Eftersom detta inte alls är huvudtemat i boken så har jag på intet sätt förstört läsupplevelsen för dig som kanske hade tänkt att läsa Mitt himmelska kramdjur. Den handlar egentligen om något helt annat.

Just nu läser jag David Eberhards I trygghetsnarkomanernas land. Sverige och det nationella paniksyndromet. Det bör alla göra. Den är otroligt intressant och tankeväckande. Här är en direktlänk till en internetbokhandel där du kan köpa den för 36 kronor. Inklusive porto och frakt. Vad väntar du på?

Jag har upptäckt SVT Play. Det får mitt liv att fungera ännu bättre. Jag kan se På Spåret när jag vill.

Apropå TV. Jag såg Dokument inifrån (Avsnittet hette Livspusslet) och det handlade om stress. Två psykologer berättade saker som jag redan visste men det var skönt att se att någon mer hade fattat det: Även positiv stress är skadlig i längden. Det är omöjligt att vara engagerad och framgångsrik på ALLA områden. Jobb, familj, träning, socialt umgänge osv. Jobben tar allt mer utrymme i våra liv - vare sig vi har valt det eller inte - och balansen mellan jobb och fritid är svår att hitta. Länk till programmet - som naturligtvis går att se på SVT Play!

Om jag blir stressad så är det INTE på grund av mitt jobb. Om jag blir rik så är det INTE på grund av mitt jobb. Mitt jobb har väldigt liten plats i mitt liv. Jag jobbar för att kunna ha ett liv. Jag hänvisar ånyo till mitt motto:

Jag tror på ett liv före döden. Eller som Martin Vikingsson i Svenska Akademin uttrycker det: Ta vara på livet, arbeta mindre, lev billigare, nära naturen och dina kära.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0