Vindar, fett och partners

Ett vind av känslokyla svepte över mig. Jag tog vara på tillfället och började slänga saker. Det började med att vi plockade ur köksskåpen och att jag fick se allt elände som har stått i dem - orörda - sedan vi plockade in dem för dryga fem år sedan. Skrämmande. Den som har flest prylar när hon dör vinner. Inte jag. Känslan följde med mig upp i garderoben. Fyra par skor - rakt ut och lika många tröjor. Myrorna nästa. Gick vidare in till bokhyllan. Under årens lopp har jag samlat på mig en ansenlig mängd böcker. De flesta är lästa. Vad ska jag nu ha dem till? Ut med skiten. Läsupplevelsen sitter i mitt huvud och det har jag än så länge kvar. Ett par lästa exemplar blir kvar då det finns en extra stark känsla till dem eller till den jag har fått dem av. Jag behöver inte ha något eget bibliotek. Det finns flera på stan. Och att slå upp saker i böcker nuförtiden känns ålderstiget. I am an internet girl. Härlig känsla!

Igår kväll valde jag att inte se På spåret, trots att det var final, eftersom G jobbade och vi ville se det tillsammans. SVT Play ni vet. Därför zappade jag över till femman. Att resa sig ur TV-soffan var inget alternativ. Där visades Sjön suger, nån slags mat- och pratprogram, och Kristina Lugn var gäst. Jag gillar henne på något sätt. Hon sa att man bäddar in nerverna i fett genom att tröstäta och blir på så sätt stöttålig. Kul vinkel, den ska jag klura på. Man blir stöttålig av fett.

Vårt svarta rum. Från början avsett att äta i. Det används nog mer som verkstad än som matrum. Vi kanske ska bygga ett matrum istället för verkstad/garage och låta svarta rummet vara en verkstad? Jag tror det är så vi vill leva våra liv, i närheten av en verkstad. Matrummet kan ligga ute på ängen istället. Fast samtidigt sätter vi maten och måltiden i centrum. Kan man kombinera matrum med verkstad? Då har man samlat de primära behoven på samma plats.

Min strävan mot ett veganliv går om intet om jag ska lyssna på experterna. Det finns inga fasta vegetabiliska fetter som är hälsosamma. Det är bara smör som gäller. Där måste jag göra avkall men det känns ändå inte som något större misslyckande. Hur mycket fast fett äter man egentligen? Många gånger går det ju att byta ut mot raps- eller olivolja. 

Lyssnade på radio härom dagen. Det handlade om vårdnadstvister. Personen som intervjuades jobbade med just detta och hon kom med några goda råd till föräldrar som var drabbade av detta men jag kände att även jag kunde lära mig något av det. Se anledningen till att du faktiskt valde att leva med din (före detta) partner från början. Se anledningen till att du skaffade barn med just honom/henne. Det finns ju faktiskt en sådan även om man vid en vårdnadstvist kan ha glömt eller förträngt den. För visst finns det tillfällen då man bara ser den andres dåliga sidor och man undrar varför man valde just det där monstret? För ingen är ju perfekt. Inte ens jag. Nej, ibland kan jag behöva påminna mig själv om varför jag valde en storrökande, småsur och dyskalkylektisk man med hudproblem och taskiga knän. Något måste det ju ha varit?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0