Mammas skurna pepparkakor

Egentligen vill jag baka mina egna pepparkakor eftersom köpekakorna är fulla av suspekta ingredienser. Hittills har jag dock varit för lat. Bara tanken på gubbar, julgranar och deg som fastnar på kaveln får mig att bli irriterad. Men så kom jag att tänka på min kloka mamma som gör skurna pepparkakor. Så det blev det i år! Närhelst man är sugen på pepparkakor tar man fram degrullen ur frysen och skär av en plåtfull kakor. Gräddningen går på fem minuter. Smidigt!

3 dl sirap
0,5 kg strösocker
5 hg smör
1 dl vispgrädde
1 msk ingefära
1 msk kanel
1 msk nejlikor (malda)
1 kg vetemjöl
1 msk bikarbonat

Värm sirap, socker och smör. Rör tills det har svalnat. Tillsätt grädde och kryddor. Blanda bikarbonat med mjöl och knåda till en deg. Gör degrullar och slå in i folie. Frys. Kakorna gräddas sedan i 200 grader i 4-5 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0