Som ett veck på vattenslangen

Jag har varit hos Stefan Falck och fått massage och akupunktur för för armen. Mycket intressant möte. Första får jag ge en snabb beskrivning av problemet sen masserar han igenom arm och axel för att bilda sig en egen uppfattning.

Kajan: Vad kan du känna?
Stefan Falck: Det är som ett veck på en vattenslang. Inget flöde liksom.
Kajan: Flöde av vad?
Stefan Falck: Blod och Qi (uttalas shi)
Kajan: Qi?

Då blev det lite svårt för Stefan Falck att fatta sig kort och Kajan begrep inte mer än att det ska flöda för att kroppen ska må bra. Inga veck på slangen alltså.

Sen trycker Stefan Falck på en specifik punkt och frågar Gör det ont här? och visst, det gjorde skitont. Du förstår, axelmuskeln går ner i armen och delar sig i tre delar och här fäster mellandelen. Här är du överansträngd.

Jag får nålar och mer massage, både med händer och magneter, och efter 30 minuter är jag betydligt bättre än när jag klev in i lokalen. Magic.

Stefan Falck: Jag tycker inte att du ska göra några fler övningar. Du retar bara det onda stället.
Kajan: Vad ska jag göra då?
Stefan Falck: Massera det onda stället, stretcha och kom tillbaka hit nästa vecka.

Det är nog för flummigt med osynliga flöden för västerländsk läkekonst och sjukgymnaster. De syns ju inte vid en obduktion. Och tyvärr tror jag dessutom att det i viss mån handlar om yrkesstolthet. Det här fixar JAG. Men då handlar det ju inte längre om patienten.

Avslutningsvis känner Stefan Falck  på nacken och ryggen för att inte missa något.

Stefan Falck: Men vad har du HÄR?!
Kajan: Ehhh, känner du den? Fniss.
Stefan Falck: Försöker du gömma saker för mig?
Kajan: Njaee, men jag är så van att jag inte längre tänker på den.

Han syftade på min nacke. Den har jag haft ont i sedan 2001 men lärt mig att leva med. Förmodligen även det en drejskada. Då var det faktiskt en sjukgymnast som lärde mig några knep för att slippa värsta värken. Bland annat att springa i skogen.

Stefan Falck menade att allt hängde ihop. Ett veck på slangen i nacken kan orsaka smärta i armen. Här får man inte dölja något.

Kajan: Jag lärt mig att stretcha och så försvinner det onda om jag joggar regelbundet.
Stefan Falck: VA?!

I det här fallet tror jag nog att sjukgymnastik, alltså skogslöpning, har varit den rätta kuren. Men om Stefan Falck kan gå steget längre så får han gärna prova. Fortsättning följer.

Mera intressant läsning om akupunktur, slangveck och qi finns här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0