Sojapannkakor american style

Ordentligt lunch för två eller lagom lunch för tre. Med sojamjöl i smeten blir pannkakorna en fullvärdig måltid proteinmässigt. Dessutom bidrar mjölet till en aptitlig gyllene färg. Med mjölk av soja, havre eller ris blir rätten helt vegansk.

2 dl vetemjöl
1 dl sojamjöl
1 tsk bakpulver (med råge på teskeden får man extra fluffiga pannkakor)
1 tsk vaniljsocker (som jag skippar om jag ska äta pannkakorna med hoummus, färskost eller chutney)
4 dl mjölk
1 msk olja
1 tsk salt (som jag skippar om jag ska äta pannkakorna med sylt eller bär)

Blanda allt och låt stå i kylskåp en halvtimma. Stekfett behövs inte tack vare oljan men det ger en godare stekyta om man använder lite smör.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0