Ett UFO i källaren


Ett UFO i källaren


Vi har ett UFO i källaren. Om detta skrev jag redan för fem år sedan i ett fredagsmail. Om detta är det värt att skriva igen. En vit låda med en blinkande display som surrar lite. Det lär vara den som ser till att huset är varmt på vintern. Nånstans långt nere i underjorden har den sina rötter och därifrån suger den sin näring som den sedan omvandlar till husvärme. Jag vete fan hur det går till. Jag har ingen aning om vad jag ska göra den dagen UFOt strejkar och displayen blir svart mer än att tända en brasa. Eller två. Nånting säger mig att jag borde ta reda på hur det fungerar, i synnerhet då jag är en väldigt frusen människa, men jag tror inte att jag kommer att förstå något iallafall. Men hur svårt kan det vara? frågar sig vän av årets tema. Jo svårigheten lyder som följer:

Under våra dryga sex år i Getingedalen har UFOts display blinkat rött med jämna mellanrum. I början fick vi panik och ringde telefonnumret som stod på klistermärket strax ovanför displayen. Vi vet inte vart numret gick, förmodligen till en annan galax.

Vi: Det blinkar rött.
De: Vad står det på displayen?
Vi: Pressostat hög.
De: Tryck på "kvittera".
Vi: Okej...
De: Slutade det blinka?
Vi: Ja.
De: Bra.
Vi: Vad var det som hände?

Här följer förklaringen som är anledningen till att jag inte ens tänker försöka förstå UFOt. Jag fattar noll komma noll när de redogör för hur det är uppbyggt.

Sen vande vi oss vid att det blinkade med jämna mellanrum. Ibland var det "pressostat hög" och bland "pressostat låg". Ingetdera sade oss ett skit. Vi slutade ringa och tryckte bara på kvittera. Sen var allt bra igen.

Fast efter en tid började vi ändå undra. Eller var det kanske efter ett samtal med en annan UFO-ägare? Dennes UFO larmade aldrig. Det är nog något som inte stämmer. Vi ringde telefonnumret och en UFO-tekniker kom flygande.

Han (de är oftast av han-kön): Det var mycket skit i filtret.
Vi: Jaha, det kanske var orsaken?
Han: Ja det är möjligt.
Vi: Kan vi rensa det själva?
Han: Javisst.


Jo men visst...


Vi började rensa filtret då och då. Larmen kom, trots det, med jämna mellanrum. Nåt år senare ringde vi igen och teknikern kom och undersökte UFOts innanmäte:

Han: Den här ventilen ser sliten ut.
Vi: Jaha, är det därför det har larmat?
Han: Förmodligen. Jag byter den.
Vi: Vad bra.

Ingen större skillnad. Vi låter det gå en tid sen ringer vi igen:

Vi: Det larmar fortfarande.
De: Åh fan, då måste vi nog lufta systemet.
Vi: Gör det som måste göras. Bara larmen försvinner.

Systemet luftas. Ingen skillnad. Det går nåt år och vi ringer på nytt:

Vi: Det larmar med jämna mellanrum.
De: Vilken sorts larm?
Vi: Det är både låg och hög.
De: Vad konstigt, det brukar vara antingen det ena eller andra.
Vi: Kom hit och fixa det här nu.

De kommer och byter en pump. Larmen fortsätter. Vi väljer att ringa direkt den här gången. Nu jävlar ska larmen bort. Den här gången får teknikern inte åka förrän han har hittat felet. Han stannar i flera timmar, skruvar isär, mäter, fyller på, tappar ur och pillar på rattar. Till slut hör jag nerifrån källaren

Nä men va faaaaan....

I en av rörkopplingarna sitter det en plastplugg. En sån som sitter i när rörstumpen kommer från fabriken. En sån som normalt plockas bort vid montering. Den har nog suttit där sedan UFOt anlände 2001. På den tiden bodde inte vi i huset. Teknikern väljer efter detta fynd att skruva isär allt som går att skruva isär och hittar på så sätt ytterligare en plastplugg.

Slarv och/eller inkompetens vid installationen.


Bortglömd plastplugg


Vi har hittat förklaringen till alla våra inkonsekventa larm och det känns jätteskönt men samtidigt börjar ett nytt kapitel i våra liv. Det har kostat oss åtskilliga tusenlappar genom åren då teknikerna har landat hos oss och justerat och bytt ut saker som det egentligen inte har varit fel på. Är det läge att försöka få tillbaka en del av dessa pengar? Och vad kan vårt försäkringsbolag komma med i det här fallet? Eller är det UFO-installatörernas försäkring som belastas? Eller handlar det till och med om ett dolt fel vid husköpet? Det ska bli väldans intressant att se hur denna historia utvecklas.

Kommentarer
Postat av: Anna

Så klart ni ska försöka få tillbaka en del av kakan. Kämpa på.

2009-08-27 @ 12:43:51
URL: http://ladysunrise.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0