Uterummet

Under påskhelgen städade vi vårt femte rum. Vi har ett rum som vi bara använder under den ljusa och varma delen av året och det är flera tusen kvadratmeter stort. Lika ogärna som jag vill gå ut i det på vintern, lika ogärna vill jag lämna det på sommaren. Det är svårt att gå in nu. Jag hittar på nya saker hela tiden för att slippa gå in. Kvällen blir både kall och sen innan jag inser att jag både måste äta och sova. Vi tänder en eld för att hålla värmen och kunna stanna ute ytterligare nån timma. Elden är dessutom magisk. Lätt hypnotiserande. Jag förstår att vissa blir pyromaner. Vi njuter av luften, tystnaden och friheten och att det är flera veckor kvar innan knotten kommer. Med en tröja extra kan man ju inbilla sig att det är sommar och går man in i växthuset så behöver man inte inbilla sig något alls.


Blåsippa i Getingedalen



Vägdammigt vårtecken


Vi sitter på förra årets tillskott - trappan - och dricker goda drycker, pratar om livet och planerar inför nästa projekt. Trappor är underskattade och det är vår mest använda sittmöbel just nu. Dessutom med solen i ansiktet från morgon till kväll.

The trapp. Äppelträden har beskurits och vattenskott funkar finemang som dekoration och spalje.

För övrigt tillbringade jag en stor del av påsken med släkten. Mina morföräldrar firar alltid bröllopsdag runt påsk och egentligen är det något som bara angår dem men nu slår de snart rekord, både i antal firade bröllopsdagar och födelsedagar, så det är värt att fira även för oss andra. Firar gör vi gärna eftersom det inbegriper godsaker och vi är väldigt duktiga på att äta i min släkt. På påskafton var det någon som tyckte att vi skulle in till city och fika på någon uteservering och fingå lite. Vädret var vackert och inte alls gjort för shopping men det var ingen som kom med något bättre förslag - förrän det var för sent - så vi hamnade i city. Det var inte svårt att hitta parkering eftersom alla förnuftiga människor tillbringar vackra påskaftnar någon helt annanstans än i stan. Fast på den mysiga uteserveringen på Stallbacken var det fullt, för fikar gör folk gärna. Vi smög med egna kakor eftersom vi tyckte att det var onödigt att fredagens kaka stod hemma och blev torr. Vi skyller på mormor, det var hon som började med denna snabbt etablerade janssonska (o)vana.


Påskkaktus med ovanligt bra tajming.


Det har såtts fröer. Tomater och paprikor växer redan för fullt, de behöver lite längre tid på sig, men nu har jag även satt en massa annat på förgrodd. En del i växthuset, en del i ett söderfönster. Det blir både gamla klassiker och lite nyheter. Gurka och basilika måste jag bara ha - helst ett helt hav - men i år ska jag dessutom prova portlak, en asiatisk fetbladig sallad, och en härdig okra, vanlig grönsak i indisk mat.


Tio tomater på tillväxt.



Det gror i Kajans födelsedagspresent - pluggboxen.


Vägen är isfri och det är så pass varmt nu så det är dags att börja cykla till jobbet. Det tar 20 minuter på morgonen och 45 att komma hem. Backen, ni vet. På så sätt får jag gratis motion och slipper tänka på den saken under kvällen. I eftermiddag ska jag smörja och pumpa.

Växthuset är förberett för plattläggning. Vi har skottat undan jorden, skaffat markduk och sand. Jag fick dessutom en idé att höja upp trädgårdslandet några decimeter. Det blir inte bara smidigare att sköta utan också lite mera skyddat från hungriga harar och tankspridda hundar. Dagen efter att jag kläckte idén var G ledig från jobbet och när jag kom hem på kvällen stod där ett praktfullt nybygge. Ångan är ändå uppe efter köksbygget och till helgen ska vi på Färna herrgård och spa och ta det lugnt så det är ingen risk att vi kör på för hårt.


G in da Greenhouse.



Nytt och smidigt trädgårdsland i väntan på mer jord.


G blev uppsagd. Fast tjänst är en sanning med modifikation om man är anställd av ett företag som är entreprenörer med tidsbegränsat kontrakt. Förra året var det dags för upphandling igen och det blev en ny entreprenör som vann. Häpp! Alla blev uppsagda och får söka nytt jobb hos Swebuss istället. Så här fladdras det med papper, intyg och gamla betyg för det är klart att han vill behålla jobbet. I synnerhet som studierna inte blir av. Inte i år iallafall. G har valt bort det då KY som bäst håller på att bli YH (yrkeshögskolan) och inte alls har tid att ordna några kurser.

Nu ska jag nog måla vitt i garderoben. Vi är förärade med en walk in closet. Eller kattvind som det heter på bondsvenska. Där har det dragits ett skorstensrör och vi passar på att måla om. Sen ska kläderna äntligen få hängas upp igen. För tillfället ligger de i högar överallt i huset.


Omålad garderob med nytt skorstensrör.


Gs version av samma verklighet:

Full speed ahead. Nu när man har tempot uppe är det bara att köra på. Skriva CV, söka jobb eftersom jag är uppsagd, gjort ny "hage" till utomhusodlingen. Äntligen fått upp krönlisten i köket på skåpen. Kolla KY-utbildningar som snart heter YH-utblidningar. De jag ville gå är inställda eller började i våras så det sket sig. Inget att hänga läpp för. Beskurit fruktträden och håller på att förbereda växthuset för plattsättning. Blir lite lättare att använda det som kombinerat växthus/uterum då. Grävde upp vår uppfart lite eftersom den har blivit nedkörd under åren. Ja det är bråda dagar på våren men det är ju så skönt att vara ute nu i första vårsolen och ta sig en bira och dona. På fredag fyller J. Vi får väl se om jag kan sluta tidigare så jag kan vara med och fira honom. Han fyller ju 45 stackaren så det måste firas. På lördag drar vi till Färna Herrgård (julklapp) och slappar, äter god mat, dricker vin och badar. Ska bli skönt att inte göra nåt också.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0