Nilsson, Svensson och grabbarna

Jag lyssnade på Niklas mat ikväll. Jag målade en garderob samtidigt så jag fick nöja mig med ljudet. Jag drog dock öronen åt mig lite extra när jag hörde att Mats-Eric Nilsson skulle medverka. Nilsson har skrivit Den hemlige kocken och Äkta Vara som handlar om tillsatser i mat, hur viktigt det är att läsa innehållsförteckningen på det vi äter, ta reda på vad allt egentligen består av och hur det är framställt.

Tommy Svensson, vars föreläsning jag hade nöjet att bevista i vintras, fick mig att ta mig i kragen och börja intressera mig för vad jag egentligen stoppar i mig. Han menar på samma saker som Nilsson och han har dessutom bedrivit lite hobbyforskning på konsekvenserna, sjukdomar och allergier, av att äta för mycket syntetisk föda. Han slår dessutom ett slag för lokalt producerad mat, bland annat eftersom den ekologiska maten fortfarande är ganska sällsynt och måste transporteras långt. Det finns dock fog för att prioritera ekologisk mat. Dels för att större efterfrågan kommer att öka produktionen, dels för att den inte är besprutad och därmed mindre giftig. Det ena måste inte utesluta det andra. Svenssons nyhetsbrev är intressant läsning. Se hans hemsida.

En av de ingredienser som jag försöker att hålla mig ifrån är bensin. Både Svensson och Gunnar Lindgren skriver om detta.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0