Det heteronormativa klavertrampet

I min kontinuerliga strävan efter att bli en bättre människa ingår det sedan några år tillbaka att inte behandla nya bekantskaper som om de vore hetero. På så sätt hoppas jag kunna påverka de ultrakonservativa och diskriminerande heteronormativa stenåldersfördomar som faktiskt fortfarande råder i vårt 2000-talssamhälle.

Jag bestämde mig således för att använda könsneutrala begrepp som sambo eller partner och om en man berättar att han är gift så ska jag utgå från att det är lika stor sannolikhet att han är gift med en man som med en kvinna.

Men även solen har fläckar. Härom dagen trampade jag i klaveret. En ny kollega på jobbet. Vi småpratar på raster och lär känna varandra allt bättre för varje dag som går. Hon berättar om sin sambo, deras hus, hund och renoveringsprojekt. När tre månader har gått tycker jag förmodligen att jag känner tjejen och säger HAN om hennes sambo. Det är en hon, säger hon.

Situationen kändes ändå inte ett dugg pinsam, trots att jag knappt bad om ursäkt, utan jag åberopade det heteronormativa samhällets alltför starka påverkan - även på mig.

Det är nyttigt med läxor.

Kommentarer
Postat av: Anna

Just de tankarna har dykt upp för mig när jag är på jobbet. Jag säger Fru eller familj, men partner är ett mer användbart ord då det omfattar en större skara människor.

2009-04-02 @ 07:30:32
URL: http://ladysunrise.blogg.se/
Postat av: Linda

Hahaha. Så sant så sant. Här är jag föresten. Vill bara saga hej. Vi ar klara med filmen och det blev nagra stellas pa lastbilen innan avsked. Sista natten med knasiga Kevin Kline i regnet. Som Craig sa I can't wait not to see this movie. Nu blir det writer's bootcamp och fotot som galler. Lovisa har fatt pengar till sin nasta film fran filminstitutet och vi hoppas pa Thailand i host. Jippi!!! Kram kram. Skype?

2009-04-02 @ 10:00:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0