Döm om min förvåning

Igår satt jag och kletade med en Creme Bonjourost på knäckebröd istället för att äta lunch. Inte så smart men det hör inte hit. Får för mig att jag ska vända på burken och kolla hur många E-ämnen det är i osten. Blir inte förvånad att det är några stycken men det som däremot får upp ögonen på mig är att det är gelatin (svin!) i osten! Visst är det mitt eget ansvar att kolla upp allt jag äter men jag trodde verkligen inte att det var gelatin i färskost. Skrev naturligtvis ett ifrågasättande brev till Creme Bonjour men fick till svar att de inte hade några planer på att ändra receptet och att jag fick hitta en annan ost. Good Bye Creme Bonjour! Det finns ganska många andra gel-bildande ämnen, till och med naturliga, men om ni väljer gelatin så säger jag adjö.

Sen kommer vi till det här med löpe... i de flesta ostar är det löpe och för att få fram löpe måste det dö en kalv. Vegetariskt? Knappast. Nu läser jag för fullt om vegetabiliskt löpe och om vilka produkter som innehåller detta.

Fakta från Ostfrämjandet:

Hur tillverkar man löpe?
  1. Kalvmagarna kommer frysta till löpefabriken där de finfördelas och mals.
  2. Den malda massan förs över till tankar där den extraheras (lakas ur) med 12 % saltlösning. Under extraktionen lakas chymosin och andra enzymer ut ur magarna.
  3. Extraktet av enzymer separeras från resten av innehållet i tanken genom filtrering.
  4. Rening sker i ett flertal steg för att få bort partiklar och oönskade bakterier.
  5. Extraktet koncentreras till rätt koncentration och löpestyrka. Det sker med hjälp av ultrafiltrering.
  6. Produkten är klar.
  7. Kontroll.
Hur gamla är kalvarna som används till löpeframställning?
  • Kalvarna slaktas vid två till tre veckors ålder. (Men man tar även hand om köttet, inte bara löpen.)
  •  I Sverige kommer den mesta löpen från import eftersom det inte slaktas tillräckligt mycket kalvar i landet.

Vegetabiliska alternativ

Eftersom det råder brist på kalvlöpe har man tagit fram även andra typer av mjölkkoagulerande enzymer. Dessa får inte kallas för löpe utan skall märkas med vegetabiliskt ystenzym alternativt mjölkkoagulerande enzym på ostförpackningen. Exempel på sådana ostar är Västan och ekologisk Hushållsost, som säljs av Ostkompaniet.

Fontanas grekiska/cypriotiska ostar är vegetariska. Västan 10% Mild, 5% och 15% Omega 3 är vegetariska. Valio Emmenthaler och cottage cheese är vegetariska. Om du vill använda kesella, välj istället någon typ av färskost t ex BUKO, då kesella också innehåller löpe.




Har införskaffat mig en bok från Livsmedelsverket med en förteckning över alla tillsatser i mat. Mig lurar ni inte längre.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0