Mårtensoppa

Jag vet inte varför den kallas så. Egentligen är det en simpel tomatsoppa. Jättegod! Receptet är lite knepigt med viktmått istället för antal men jag ska tänka på hur jag gör nästa gång jag gör den och ändra i receptet.

4-5 portioner

100 g finhackad gul lök
400 g passerade tomater (en konsvervburk)
1 dl tomatpuré
5-6 dl grönsaksbuljong
Knappt 100 g makaroner el. dyl.
1-2 msk vetemjöl
2 dl mager grädde
salt
peppar
Ev. socker

Fräs löken i smör utan att den får färg. Tillsätt tomater, puré och buljong. Låt koka i 10 minuter. Tillsätt pastan och koka i ytterligare 5 minuter. Red av med mjöl utrört i grädde och koka till pastan är färdig. Smaka av med salt, socker och peppar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0