Morotskaka

Morotskaka tillhör mina favoriter så jag har provat mig fram mellan olika recept men
fastnat för just detta. Dels för att kakan blir god men också för att jag lyckas med den
varje gång. Det kommer från Rosendals trädgårdar, ni vet hon Monica Ahlberg. Jag
använder en lasagneform och bakar i, det är ett ganska "stort" recept så jag var rädd för
att en sån där vanlig rund bakform inte skulle räcka till men det gör den nog. Sen har
jag börjat med sån där teflonduk så att man slipper smörja formen. Det funkar skitbra!
Jag brukar baka kvällen innan jag ska bjuda på den och sen smeta på glasyren dagen efter.
Den håller sig saftig och smarrig över natten om man förvarar den svalt. Den håller sig
över huvud taget saftig länge tack vare morötterna och oljan.

Ca 10 port.
175 grader (jag brukar köra på 150, det beror ju på kakformen och ugnen) i 40 minuter (det kan räcka
med 30) och håll koll så den inte blir bränd på ytan.

3 ägg
3,5 dl socker
4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 tsk kanel
1 tsk bakpulver
0,5 tsk salt
0,5 tsk riven muskotnöt
2,5 dl raps- eller solrosolja
4 dl rivna morötter
(1 dl grovt hackade valnötter)

Glasyr:
100 g smör
100 g philadelphiaost
1,5 dl florsocker
En halv citron, saft (och rivet skal)
1 tsk vaniljsocker

Vispa ägg och socker.
Blanda alla torra ingredienser.
Häll rivna morötter och olja i äggsmeten.
Tillsätt mjölblandning och ev. nötter.
Smöra och bröa bakformen om du inte använder en sån där fiffig teflonduk.

Grädda mitt i ugnen.

Smält smöret och låt det svalna.
Blanda i övriga ingredienser till glasyren.
Bred på kakan när den svalnat.

Dekorera eventuellt med ätliga blommor, frukt eller bär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0