Peanut Brittle

Godis från USA. Som knäck med jordnötter. Gott faktiskt.

2,5 dl strösocker
1,5 dl vit eller ljus sirap
1 krm salt
0,5 dl vatten
200 g torrostade jordnötter
2 msk smör
1 tsk bakpulver

Blanda socker, sirap, salt och vatten i en kastrull. Låt allt sjuda tills sockret har smält.

Tillsätt jordnötter och låt det sjuda utan lock på svag värme tills det går att göra kulprovet. Sjud i 20 minuter till efter det.

Tag av kastrullen från plattan och rör i smör och bakpulver. Häll ut allt på bakplåtspapper/teflonduk. Låt stelna och bryt bitar. Klart!

Jag gjorde precis som ovan fast när jag sedan lade mina bitar i en  burk så sjönk allt ihop till en enda klump. Not so good. Då smälte jag om klumpen och hällde smeten i små kakformar i stället. Det funkade men man fick suga av pappret innan man kunde äta. Det var det dock värt. Fast om man bryter bitar och förvarar på ett annat sätt så kanske det funkar. Ska prova det nästa gång.


Peanut Brittle. Andra försöket. Inte alls lika snyggt som på bilden i originalreceptet.
Men ack så gott...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0