Söndagslugn

Läget i drivhuset: Nu tittar det upp allt möjligt ur jordklumparna. Några olika blommor, tomater och dill men framför allt gurka. Gurkan är helt klart vinnaren i drivhuskampen. Zinnian, som ett tag såg ut som en säker segrare, ligger långt efter och kommer aldrig att ha en chans. Men om man tänker efter, förra året blev våra gurkplantor över två meter höga, så om de ska hinna bli det även i år så förstår man ju att de måste dra på från början. (Lyx-)problemet är bara att de börjar växa ur lådan. En del andra saker, som riddarsporre och paprika, har inte ens hittat ur jorden och vill nog gärna behålla plastlocket på ett tag till.

Jag tror jag lyckades sälja vinglasen. Idag kommer det förhoppningsvis en tjej och köper dem. Om hon ångrar sig så har jag två andra på kö. Känns säkert. Bra, då har vi lite pengar att betala bilreparationerna med. Tur att G kan det där med att meka bil så att det bara är materialkonstnaden som svider. Och hans humör förstås. Laga bil är det bästa han vet förstår ni.

Fikusarna har också visat sig vara intressanta. Ni som vill ha dem - come and get them! Först till kvarn...

Våffeljärnet står kvar i hallen. Den som behöver det kan få det.

Vaknade tidigt idag igen. Före 9. Vad har hänt?

Har haft träääääliga eksem och andra märkliga hudproblem hela vintern. Har provat diverse salvor från apoteket och de har hjälpt litegrann men inte all the way. Köpte därför en aloe vera gele av nån naturproduktsgumma och se! Efter bara en helgs behandling är jag nästan fri från skorv, sår och svamp. Tacka vet jag naturprodukter. Att jag har ätit och druckit som en återhållsam och mycket restriktiv vegan de senaste två veckorna kan i och för sig också bidra. Kemikalier, mjölk, socker och en del annat - jag tror man ska vara försiktig med det!

Har bara ätit vegetariskt de senaste 8-9 åren och blir bara mer och mer nöjd med och säker på mitt val. Grunderna till mitt val var från början etiska men med tiden har skälen även blivit hälso- och resursmässiga. Rent ideologiskt skulle jag vilja vara vegan men det verkar vara lite komplicerat. Inte på hemmaplan men vid restaurangbesök, resor och middagar hos andra. Risken är väl att man aldrig mer blir bjuden till nån. Det får räcka med att käka veganskt hemma. Nuförtiden finns det ju både grädde och glass av sojamjölk och den är dessutom kolesterolfri. Ibland är det ju så jääääävla gott med lite chevre, honung eller ett stekt ägg. Chips och vin är veganskt!

Det börjar poppa upp butiker på landet. Nära oss. Man behöver inte åka till stan längre. Gjorde en liten utflykt igår. Jag hade kollat väderprognosen och det skulle bli ett härligt vårväder och en perfekt dag för lite trädgårdsröjning. Icke. Det snöade hos oss (regnade i stan) och det var inte alls läge för nån trädgårdsröjning. Tog sålunda en biltur till butikerna på bygden. Eller stråket som det också kallas. För min del kommer jag långt med dessa. Schyssta kläder, växter och inredning. Vad kan man mer behöva? Dessutom finns det en byggnadsvårdsbutik för oss med äldre hus, möbeltapetserare och en massa annat. Inga parkeringsautomater så långt ögat kan nå. Nu ser jag dock att molnen börjar skingra sig ute och att söndag eftermiddag kan bli en riktigt trevlig sådan i trädgården. Häpp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0