Hummus

Jag äter hummus varje dag. Jag har det framför allt på mackan men även till maten. På så sätt får jag i mig proteiner och vitlök på ett smarrigt och smidigt sätt.

En burk kikärter
Olivolja (en skvätt)
Pressad vitlök
Tahina (sesampasta), 1-2 msk
Citronsaft
Persilja
Paprikapulver
Salt
Peppar

Använd stavmixer eller blender eller vad det nu heter. Skölj av den slemmiga såsen som kikärterna ligger i. Kör ärterna, vitlöken, sesampastan och citronsaft. Smaka av med salt och peppar (och finjustera även med övriga ingredienser). I en lyxigare variant blandar jag hackad persilja men till vardags nöjer jag mig utan. Dessutom brukar jag pudra över lite paprikapulver. Ibland tar jag mindre olja och ersätter med vanligt vatten.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0