Cole slaw

Hade gärna velat kalla den här salladen något svenskt men den är så pass etablerad som just Cole slaw så den fär fortsätta att heta det. Jag tycker att butiksvarianten är alldeles för fet och kläggig så jag gör gärna min egen. Vitkål är supernyttigt! Funkar som tillbehör till det mesta.

7 dl finstrimlad vitkål (med betoning på fin)
1 morot
1 rödlök
1dl creme fraiche, gräddfil eller yogurt
1/2 dl lättmajonnäs
1 tsk senap
1 tsk socker
svartpeppar

Strimla vitkål och rödlök fint. Riv moroten. Blanda alla ingredienser. Om man använder en sötare senap kan man utesluta sockret. Prova! Man kan skippa sockret ändå, det är en smaksak. Att blanda i lite krossad ananas är också gott. Då behövs heller inget socker. Jag tycker att fettfri majonnäs smakar ganska illa när man använder den naturell men i en blandning, som denna, kan den funka.

Kommentarer
Postat av: milla

På mitt jobb är cole slaw standard. Våra cole slaw är ganska känd ;) Vi använder vitkål, morötter, gul lök, majonäs och vitvinsvinäger bara. Och den är grymt god!!

2008-04-17 @ 23:13:58
URL: http://stromblads.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0