Aktion mot överkonsumtion

Fältbiologerna protesterar mot vår överkonsumtion av kläder. Enligt dem är följande fakta riktiga:
  • Svenskar köper i snitt 24 kilo kläder per år. Genomsnittet i världen är 9 kilo.
  • För varje kilo kläder som tillverkas går det samtidigt åt ett kilo kemikalier och i genomsnitt 350 liter vatten.
  • För att tillverka ett kilo jeans går det åt 6600 liter vatten.

Vad kan man göra som konsument för att förändra detta? Fältbiologerna föreslår följande åtgärder:
  • Vårda dina kläder så håller de längre
  • Redesigna dina kläder så blir de som nya
  • Handla second hand
  • Byt kläder med kompisar
  • Låna kläder av kompisar
  • Utnyttja klädpooler och uthyrningar

Positiva/negativa konsekvenser av en eventuell förändring:
  • Färre arbetstillfällen inom konfektionsindustrin
  • Marker som idag används till bomullsodling kan istället användas till matproduktion

Fältbiologerna kräver i övrigt att:
  • Företag som tillverkar kläder i andra länder ska ställa högre krav på produktionen så att inte lika mycket kemikalier släpps ut och påverkar miljön.

Jag köper detta rakt av. Nu ska jag gå och ta på mig en av mina tolv tjocktröjor. Jag fryser.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0